RECHT - ALGEMENE VOORWAARDEN - 26.05.2009

Niet betalen, … dan maar ophalen?

U wilt niet blijven wachten op de betaling van uw klant en u wilt de goederen die u hem verkocht heeft terug ophalen. U heeft hierover een ‘eigendoms­voorbehoud’ in uw algemene voorwaarden opgenomen. Hoe gaat u precies te werk?

Eigendomsvoorbehoud

“Kan ik mijn goederen dan terug ophalen?”. Dat kan inderdaad. Zo’n eigendomsvoorbehoud houdt immers net in dat u eigenaar blijft van de goederen tot uw klant u betaalt. U haalt dus in zekere zin uw ‘eigen goederen’ terug…

Let op! Het kan wel alleen als u zo’n clausule van eigendomsvoorbehoud opgenomen heeft in uw algemene voorwaarden.

Kan dat voor alle verkochte goederen? Nee, dat nu ook weer niet. Het geldt in principe alleen voor goederen die als dusdanig nog aanwezig zijn bij uw klant (hij mag ze nog niet verder ­verkocht hebben) en ook enkel voor zover ze nog niet bewerkt of verwerkt zijn. Een ingebouwde kast kunt u dus bv. niet zomaar terug uitbreken, dat spreekt voor zich.

Enkel uw eigen goederen. Ook dat is logisch natuurlijk. U kunt enkel die goederen terug­halen die u zelf verkocht heeft én die ook als dus­danig individualiseerbaar zijn. Heeft u ijskasten ­ge­­leverd aan een elektrozaak, dan kunt u bij niet-betaling niet de ijskasten meenemen die uw klant gekocht heeft bij een andere leverancier.

Let op! Van belang is dus ook steeds dat uw ­offertes en/of uw facturen gedetailleerd genoeg zijn om ‘uw’ goederen als het ware te kunnen aanduiden in het magazijn van uw klant.

Hoe pakt u het concreet aan?

Moet u daarvoor naar de rechtbank? Nee, dat is niet nodig. Het volstaat in feite dat u uw klant vooraf verwittigt dat u ‘conform het eigendoms­voorbehoud in uw algemene voorwaarden’ de ­goederen komt terughalen. Geef daarbij een ­concrete datum en een concreet uur aan waarop dat zal gebeuren en bevestig het één en ander ook via fax, e-mail of een (aangetekende) brief.

Alles of niets? Nee, u bent niet verplicht om al uw goederen mee te nemen. Ziet u bv. dat de ­ijskast die u leverde beschadigd is, dan neemt u die waarschijnlijk beter niet mee. U kunt dus m.a.w. zelf bepalen welke van uw goederen u terug meeneemt. Indien u tien ijskasten leverde, kunt u er dus perfect zes meenemen en voor de overige nog de betaling vragen.

Tip. Laat uw klant in het voorkomende geval wel het best aftekenen welke goederen u precies meegenomen heeft en welke er dus nog betaald moeten worden.

Wat als de klant u niet binnenlaat? Strikt gezien moet hij u binnenlaten, want het is zo overeen­gekomen, maar bon, u van uw kant kunt uiteraard ook niet binnenbreken.

Een gerechtsdeurwaarder inschakelen? Dat is niet echt een oplossing, ook hij kan uw klant immers niet dwingen. Een gerechtsdeurwaarder blijkt in de praktijk wel een extra drukkings­middel te zijn en dat kan nuttig zijn. Gratis zal hij dat echter ook niet doen natuurlijk…

Tip. U kunt de gerechtsdeurwaarder tegelijk ook bepaalde vaststellingen laten doen, bv. dat de klant weigert om de goederen mee te geven, dat ze be­­schadigd zijn, enz. Deze vaststellingen kunt u nadien gebruiken in een eventuele procedure.

Naar de rechtbank als hij weigert? Inderdaad, blijft de klant de afgifte weigeren, dan zit er niets anders op dan een procedure te starten en van uw klant de betaling of de teruggave van de goederen te eisen.

In principe kunt u ‘uw’ goederen ‘op afspraak’ terughalen. U hoeft er dus niet voor naar de rechtbank. Gaat het om belangrijke hoeveelheden en/of bedragen, neem dan eventueel een deurwaarder mee als drukkingsmiddel of om vaststellingen te doen als u problemen verwacht.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878