FISCAAL - BTW - 18.05.2010

De BTW moet inbinden als u uw deuren openzet…

Tijdens uw opendeurdag of uw braderie zorgt u niet alleen voor wat rand­animatie, maar ook voor een hapje en een drankje. Kunt u de BTW hierop volledig recupereren? Recentelijk nam het Hof van cassatie een duidelijk standpunt in.

Waarover gaat het?

Het is feest. Tijdens een opendeurdag, braderie of naar aanleiding van uw tienjarig bestaan wilt u iets speciaals doen voor uw klanten. Met advertenties en flyers nodigt u uw (potentiële) klanten uit in uw zaak. Daar zorgt u voor randanimatie voor de kinderen (bv. clowns, grime, een springkasteel, …) en voorziet u hapjes en drank voor uw klanten.

Allemaal reclamekosten? Voor u wel uiteraard. U organiseert zo’n evenement immers niet alleen voor de gezelligheid, maar in de eerste plaats om uw klanten tot kopen aan te zetten. Het ene plezier is het andere waard… Dat zou dan meteen betekenen dat de BTW op al die facturen voor reclame-uitgaven voor 100% recupereerbaar is.

Dat klopt voor de randanimatie. Bij facturen voor randanimatie tijdens een zgn. klantenevene-ment is dat al enkele jaren duidelijk. De BTW aanvaardt daarvoor dat dit reclamekosten zijn waarvoor de BTW gerecupereerd mag worden.

Wat met de hapjes en de drank?

Discussie. De BTW is al die jaren wel moeilijk blijven doen over de BTW-aftrek voor facturen van catering tijdens zo’n opendeurdag. Voor de BTW zijn dat ‘gewone’ horecakosten en zijn ze dus niet recupereerbaar. Een aantal rechters bleef de BTW op dat punt trouwens gelijk geven. Andere rechters hadden daar gelukkig al langer een betere kijk op.

Orde op zaken. Het Hof van cassatie, ons hoogste rechtscollege, heeft recentelijk de knoop d­efinitief doorgehakt (cassatie, 11 maart 2010), in uw voordeel nota bene…

Cassatie fluit de BTW terug.Goed nieuws dus… Cassatie volgt het standpunt van de BTW niet en zegt dat de BTW op de kosten van catering bij bv. een opendeurdag wél volledig aftrekbaar is. De cateringkosten zijn in zo’n geval dus reclamekosten.

Let op! Het begrip ‘reclamekosten’ geldt enkel voor de BTW. Voor de fiscus geldt er omtrent de aftrek van kosten voor catering helaas een andere regeling.

Enkele aandachtspunten

In het kader van welk evenement? U houdt er inderdaad het best rekening mee dat BTW-controleurs eerder ‘argwanend’ van aard zijn. Zij zullen dus eerder vermoeden dat die hapjes en drank bedoeld waren voor de gasten van bv. een communiefeest dit voorjaar in de familie dan voor uw klanten.

Concreet 1. U houdt dus het best wat reclame voor uw evenement of uw opendeurdag bij de hand, voor het geval uw controleur moeilijk doet. Hecht bv. een advertentie of een flyer (waarin de hapjes en drank aangekondigd worden) vast aan de factuur van de catering.

Concreet 2. Als uitbater van een horecazaak die de catering voor zo’n opendeurdag verzorgt, doet u uw collega een plezier door uw factuur op dit punt voldoende te detailleren. Zet er dus met zoveel woorden in voor welk klantenevenement die hapjes en drank bestemd waren.

Ook voor het verleden? Absoluut! U (uw boekhouder) kunt in principe tot drie jaar teruggaan als u indertijd geen of te weinig BTW gerecupereerd heeft. Heeft u bv. in 2007 - of later dus - zo’n evenement georganiseerd, laat uw boekhouder dan de facturen voor catering die daarop slaan even herbekijken.

De BTW op facturen van catering tijdens opendeurdagen of een braderie zijn volledig recupereerbaar. Hecht als handelaar een advertentie of een flyer vast aan die factuur, voor het geval uw controleur moeilijk doet. Verzorgt u met uw horecazaak de catering, detailleer dan op uw factuur om welk ‘klantenevenement’ het ging.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878