BELEGGEN - 29.10.2018

Van telecom naar communicatiediensten

Nieuwe technologieën en veranderende bedrijfsmodellen: u kunt er als gebruiker en als belegger nauwelijks om heen. De telecomsector staat echter doorgaans bekend als een sector met weinig groeipotentieel. Door een recente herindeling van een aantal aandelenindexen kan hier weleens verandering in komen...Wat zijn de gevolgen voor u als belegger?

Indexaanpassing. De bekendste aandelenindexen zijn de MSCI- en de S&P-indexen. Beide aanbieders van aandelenindexen wijzigen de naam van de telecommunicatiesector in ‘communicatiediensten’. Bij S&P is die wijziging eind september ingegaan, bij MSCI gebeurt ze in de loop van november. Bij de bekendmaking van de herindeling verklaarde S&P dat een en ander ingegeven is door de snelle en veranderende manier waarop mensen anno 2018 met elkaar communiceren. We hebben met zijn allen ook steeds meer toegang tot entertainment en content. Door de vele fusies hebben talloze ondernemingen niet alleen hun kabel-, internet- en telefoondiensten gebundeld, daarnaast zijn ze ook van start gegaan met het via diverse platformen aanbieden van interactieve content. Smartphones maken daarbij integraal deel uit van het bedieningsmodel.

Gevolgen. Concreet betekent dit dat bepaalde bedrijven uit de sectoren luxegoederen en diensten enerzijds en informatietechnologie anderzijds naar de toekomst toe ingedeeld worden in de voormalige sector van de telecommunicatie, nu communicatiediensten genoemd. De ietwat ingedutte en saaie telecomsector wordt nu onderverdeeld in vier subsectoren: interactieve media en diensten, media, entertainment en telecom.

Interactieve media en diensten. Deze nieuwe subsector bestaat uit ondernemingen die zich bezighouden met de creatie of de distributie van content of informatie die aangeleverd wordt via eigen platformen. De inkomsten zijn hoofdzakelijk afkomstig van ‘pay per click’-advertenties. Vandaag genereert de subsector inkomsten via mobiele, video- en social-network-reclame. Op jaarbasis groeien de uitgaven voor reclame via online platformen met meer dan 10%, ten nadele van de klassieke media. Voor de komende drie jaar gaan analisten uit van een sterke groei van de inkomsten met meer dan 20%. Bedrijven zoals Facebook, Alphabet, Tencent en Baidu behoren tot deze subsector.

Media. Deze subsector wordt gedomineerd door de bedrijven Sky (in Europa) en Comcast (in de Verenigde Staten). Als gevolg van de komst van Netflix, zit de klad duidelijk in de gewone betaal-tv. De klassieke reclamebureaus, bv. Publicis, WPP of nog Interpublic, vechten een strijd uit op het scherpst van de snede met de nieuwkomers, zoals Facebook en Google. Niet echt verwonderlijk dus dat de organische groei in deze subsector tanend is. Van 4% een paar jaar terug, bedraagt het groeipercentage vandaag nog amper 1%. Bedrijven als WPP, Sky, Publicis, ProSieben, Comcast en CBS behoren tot deze subsector.

Entertainment. Door de digitale transformatie, waarbij games meer in de markt gezet worden als een dienst, is deze industrie een stuk minder risicovol geworden. De ontwikkelaars van games verdienen hun geld niet langer door een eenmalige verkoop van een spel. Spelers zijn bereid om te betalen voor nieuwe content die online aangeboden wordt. Het aantal gamers zit wereldwijd nog steeds in de lift en de e-sportcompetitie (bv. virtuele voetbalkampioenschappen) wordt immens populair. Deze subsector staat voor een sterke toename in de inkomsten met een verwachte groei voor de komende jaren van meer dan 7%. Vivendi, Electronic Arts, Disney, Fox en NetEase maken er deel van uit.

Telecommunicatie. Niets nieuws onder de zon in deze subsector, waar we de traditionele telecomoperatoren teruginden. Er komen nog nauwelijks klanten bij en de diverse operatoren kunnen amper nog groei voorleggen. Mogelijk brengt 5G enig soelaas. Ondernemingen uit deze subsector zijn laag gewaardeerd. Met een gemiddelde EV/ebitda van 6,7 keer noteren ze een stuk goedkoper dan de markt (10,2 keer ebitda). Het gemiddeld dividendrendement van 4,7% ligt wel een stuk hoger dan het marktgemiddelde van 2,6%. In de subsector telecommunicatie vinden we bedrijven zoals Telefónica, Orange en Vodafone terug.

Impact belegger? Waar in het verleden de scope van de telecomsector beperkt was, krijgt u nu een veel breder palet aan bedrijven voorgeschoteld. Met bijna 8% van de MSCI World Index (tegenover 3% in het verleden) is de sector ook veel belangrijker geworden. Tot slot wordt de sector ook een stuk cyclischer. De veranderingen zijn het sterkst waarneembaar in de Verenigde Staten, waar de subsector interactieve media en diensten zeer zwaar de overhand krijgt met 46% van de index. In Europa maken de klassieke telecomspelers met meer dan 60% nog steeds het gros van de sector communicatiediensten uit.

De omvorming van de telecomsector naar de sector communicatiediensten gaat veel verder dan een naamsverandering. De vroegere telecomsector wordt een van de vier subsectoren in die index. Heel wat bedrijven uit de sectoren luxegoederen & diensten en informatietechnologie krijgen nu een plaats binnen de subsectoren ‘interactieve media en diensten’ en ‘entertainment’. Voor die twee subsectoren verwachten de analisten voor de komende jaren een forse inkomstengroei. Beleggers die zich in het verleden ver hielden van de ietwat saaie telecomsector, doen er nu goed aan om toch gespreid in de tijd een positie op te bouwen in de sector communicatiediensten.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878