RECHT - RECLAME - 26.10.2018

Wilt u mijn zaak even vermelden op de sociale media?

Meer en meer sluipt er reclame in de posts op de sociale media. Een ‘influencer’ of een bekend persoon krijgt een gratis attentie en vermeldt uw zaak daarom op de sociale media. Gelden er daarvoor ook spelregels?

Reclame door bloggers of influencers...

Het gebeurt meer en meer... U kunt een bekend persoon of een ‘influencer’ met veel volgers aanspreken om op de sociale media reclame te maken voor uw zaak. Al is het maar een foto op Instagram of een positieve recensie.

Specifieke richtlijnen hierover? Eerder dit jaar stelde de FOD Economie hiervoor richtlijnen op. Elke post met reclame moest bv. uitdrukkelijk het label ‘reclame’ of ‘advertentie’ krijgen. Elk filmpje op YouTube moest minstens om de 15 seconden de waarschuwing ‘reclame’ weergeven. Het ging m.a.w. om heel erg strenge regels...

Die richtlijnen zijn terug ingetrokken. Enkele dagen nadien werden die spelregels terug ingetrokken door felle kritiek vanuit de reclamewereld. De reclamewereld vindt immers dat zolang het gaat om vrijblijvende sponsoring zonder dat de adverteerder invloed uitoefent op het resultaat, er geen regels opgelegd mogen worden. Intussen is dit weeral enkele maanden geleden en is het niet zeker of er nog wel nieuwe richtlijnen komen...

Welke regels gelden er nu dan wel?

Iets gratis toekennen zonder meer? Stel, een bekend persoon komt in uw zaak en u biedt hem/haar een korting of consumptie aan. Zonder dat u dit echt afspreekt, hoopt u dat hij/zij iets positiefs zal posten over uw zaak.

Riskeert u daarmee problemen? Kortweg, neen. In dat geval oefent u immers geen enkele invloed uit op wat die bekende persoon nadien zal publiceren. Schenkt u gewoon ‘vrijblijvend’ iets in de hoop op een positief bericht over uw zaak, dan kan men u moeilijk nadien verwijten dat die post van de influencer verkeerde informatie geeft. Die influencer blijft dan immers een ‘derde’ waarop u geen invloed heeft...

Let op! In dat geval weet u dus vooraf ook niet wat het resultaat zal zijn van uw sponsoring en of die influencer uw zaak wel effectief zal vermelden.

Anders als het vooraf vastligt! Wilt u echt garanties dat uw zaak op een bepaalde manier in beeld komt, dan kunt u overwegen om die influencer ook richtlijnen te geven over hoe u in beeld wilt komen. U kunt dan bv. afspreken hoeveel foto’s hij/zij zal posten over uw zaak en welke commentaar hij/zij daarbij zal geven. U spreekt dit dan het best af bv. via mail of door dit kort op papier te zetten, zodat u dit ook effectief kunt afdwingen nadien.

Volg dan wel de wettelijke regels... Geeft u richtlijnen over welke post u graag zou willen in ruil voor uw ‘sponsoring’, dan zal de economische inspectie dit wel beschouwen als reclame die u zelf maakt voor uw zaak. Volgt u niet de wettelijke spelregels, dan kunnen ze u daarop aanspreken en eventueel boetes opleggen.

Wat is precies van belang? De wet bepaalt dat reclame herkenbaar moet zijn. Het is dus van belang dat er ergens in het bericht van de influencer aangegeven wordt dat het ‘reclame’ is, bv. door dit toe te voegen via een hashtag (#prom of #reclame). Verder gelden ook de gewone spelregels, bv. dat u de consument niet mag misleiden door verkeerde informatie te geven.

Tip. Spreek met de influencer ook af dat hij verantwoordelijk is voor het naleven van de spelregels rond reclame en bv. het label ‘reclame’ zal toevoegen aan zijn post.

Maakt u vooraf afspraken met een influencer over hoe hij uw zaak in beeld zal brengen, vraag dan dat hij ook de wettelijke spelregels respecteert door bv. te vermelden dat het gaat om reclame. Zolang u enkel vrijblijvend iets gratis aanbiedt aan een influencer, hoeft u daar echter geen rekening mee te houden.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878