SLECHTE BETALERS - FAILLISSEMENT - 10.04.2020

Uw klant-bedrijf failliet door de coronacrisis, en nu?

De coronacrisis zorgt ervoor dat heel wat bedrijven riskeren failliet te gaan. Maar wat kunt u doen als een failliet bedrijf uw facturen nog niet betaald heeft? En moet u nog verder werken op een werf als uw klant failliet gaat?

Uw klant is failliet

Waarover gaat het? U deed een aantal werken bij een andere ondernemer die uw facturen nog niet betaald heeft. Hij laat u nu weten dat er op dit moment geen geld is om uw rekeningen te kunnen betalen. Maar wat gebeurt er dan als uw klant failliet zou gaan?

Doe aangifte van schuldvordering. Als uw klant failliet gaat en uw facturen zijn nog niet betaald, dan kunt u die niet zo maar meer innen. U moet integendeel een aangifte van schuldvordering doen in het faillissement. De kans dat u daaruit ook iets zal halen is beperkt. Er zijn nu eenmaal een ganse reeks schuldeisers, zoals banken, die u voorgaan. U moet de aangifte van schuldvordering elektronisch indienen via de website http://www.regsol.be .

Tip 1. U kunt in uw algemene voorwaarden of in het contract dat u met uw klant sluit een eigendomsvoorbehoud overeenkomen. Op die manier kunt u de geleverde materialen op de werf nog recupereren en uw schade beperken.

Tip 2. U heeft als aannemer eventueel ook een voorrecht op de meerwaarde die uw arbeid aan het onroerend goed verschaft heeft. Om dat te kunnen inroepen, moet er aan enkele strikte voorwaarden voldaan zijn. Zo moet u die meerwaarde kunnen bewijzen via deskundigenverslagen daterend van vóór en na de werken.

Werken verderzetten?

Contacteer de curator. Bent u nog bezig met de werken op het moment dat uw klant failliet gaat, dan eindigt het contract daardoor in principe niet automatisch. U kunt in de overeenkomst die u met uw klant sluit wel een andere afspraak maken en overeenkomen dat de aannemingsovereenkomst ontbonden wordt bij een faillissement van uw klant. Het zal uiteindelijk de curator zijn die beslist of het contract dat de gefailleerde met u heeft al dan niet verder uitgevoerd wordt.

Tip 1. Het is dan ook belangrijk om op het moment dat u hoort dat uw klant failliet is, de werken stop te zetten en de curator te vragen wat hij voornemens is te doen.

Tip 2. Om te weten wie als curator aangesteld werd, kunt u kijken in het Belgisch Staatsblad of op de website van de Kruispuntbank van Ondernemingen.

Curator neemt geen standpunt in? Dan kunt u hem een aangetekende brief sturen waarin u hem aanmaant om toch standpunt in te nemen. Reageert de curator hierop niet binnen de 15 dagen, dan wordt hij geacht het contract niet te willen verderzetten.

En de betaling? Als de curator u vraagt om de werken verder te zetten, dan bent u vrij gerust dat de werken die u na het faillissement doet wel betaald zullen worden. Uw factuur zal nu namelijk voorgaan op de andere schulden in het faillissement.

Tip. Zorg er wel voor dat er in overleg met de curator een plaatsbeschrijving gemaakt wordt van de staat van de werken op het moment van het faillissement. Op die manier kunt u namelijk bewijzen welke werken u nadien deed. Voor de werken die u deed voordat uw klant failliet ging, moet u een aangifte van schuldvordering doen in het faillissement.

Als uw klant failliet gaat, zal u een aangifte van schuldvordering moeten doen voor uw openstaande facturen. Zijn de werken die u moest uitvoeren nog niet klaar, dan is het de curator die beslist of u deze nog moet uitvoeren.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878