Op zoek naar de ideale fotoformaten
Waarom foto’s?
Sociaalnetwerkplatforms zijn handige en goedkope kanalen om uw zakelijke boodschappen te verspreiden. Door daarbij gebruik te maken van beeldmateriaal, worden uw posts vaker opgepikt door uw (potentiële) klanten, dan wanneer u alleen tekst gebruikt. Naast het advies ‘een beeld zegt meer dan duizend woorden’ zijn er daarvoor nog meer goede argumenten. Visuele content leidt namelijk tot meer clicks, meer betrokkenheid en meer shares. Informatie hierover vindt u bij onder andere SpeechSilver ( https://bit.ly/3CULbWx ) en Smart Bird Social ( https://bit.ly/3lZJKyZ ). Let op. De ene foto is de andere niet. Ga dus niet onbezonnen te werk, maar check eerst op websites, zoals Kajabi ( https://bit.ly/2ZqDnNw ), Social Champ ( https://bit.ly/2ZBNS0H ) en Redbooth ( https://bit.ly/3m1uEcv ) aan welke criteria uw beeldmateriaal moet voldoen. De juiste kadrering, symmetrie, belichting en humor zijn alvast belangrijke aandachtspunten.
De juiste grootte
Let er ook op dat u het juiste fotoformaat gebruikt. ‘One size fits all’ is hier niet van toepassing. Elke sociaalnetwerksite gaat namelijk op zijn eigen manier om met de geüploade afbeeldingen en hanteert bovendien verschillende formaten naargelang het doel: posts, advertenties, links, profielafbeeldingen, omslagfoto’s, enz. Let op. Wanneer u niet het juiste formaat gebruikt, bestaat de kans dat er slechts een deel van de afbeelding getoond wordt of dat deze uitgerekt of in te grote pixels wordt weergegeven. Zo mist uw post wellicht zijn doel. Tip. Alle actuele standaarden voor een heleboel sociale netwerken - Facebook, Instagram, Pinterest, LinkedIn (Business), Google, TikTok, ... - vindt u bij Nederdesign ( https://bit.ly/39E0XrV ).
Gebruik deze tools
Biteable ( https://biteable.com/tools/image-resizer ) is een handige online tool om makkelijk en gratis de grootte van uw afbeeldingen aan te passen. Dat gaat zo: u sleept een foto naar het daartoe voorziene veld en vervolgens wordt deze automatisch weergegeven voor de verschillende toepassingen binnen allerlei sociaalmediaplatforms. Voor bijv. Facebook worden tien afwijkende groottes getoond, voor onder andere de profielfoto, de omslagafbeelding, posts, advertenties en evenementen. Tip. Via het extra venstertje aan de rechterkant kunt u het ‘focus point’ van de foto aanpassen. Op deze manier kunt u in een te grote afbeelding aangeven wat u precies wilt tonen. Het resultaat kunt u met één druk op de muisknop downloaden. Volgens de makers zou daar bij gratis gebruik een Biteable-watermerk aan toegevoegd worden, maar dat was bij onze tests niet het geval. Mogelijk kunt u deze tool dus tijdelijk kosteloos zonder beperkingen gebruiken. De betaalde formule kost $ 29/maand of $ 228/jaar.
Handmatig bijsnijden. Uw afbeeldingen handmatig bijsnijden - croppen - is uiteraard ook een optie. Dat kan met zowel elke allround (online) fototool, maar er bestaan daarvoor ook gespecialiseerde hulpmiddeltjes, zoals ResizePixel ( https://www.resizepixel.com ).