FISCAAL - VENNOOTSCHAP - 08.11.2021

Aankoop beroepspand nog dit jaar afronden a.u.b.!

Uw klant heeft een pand op het oog voor zijn zaak en vraagt u om de aankoop nog dit jaar af te ronden. Hij heeft daar immers zo zijn ‘fiscale’ redenen voor. Waarom is dat voor uw klant zo belangrijk, en volstaat het dan om dit jaar het compromis te ondertekenen, of is het de datum van de notariële akte die telt?

Afschrijvingen en aankoopkosten

Eerste afschrijving nog in 2021. Koopt uw klant het pand nog vóór het einde van het (boek)jaar 2021, dan kan hij daarop nog dit jaar een eerste keer afschrijven. Die afschrijving verlaagt zijn belastbare winst, wat resulteert in een lagere belasting voor boekjaar 2021.

Compromis of notariële akte? Afschrijven kan zodra de eigendom overgedragen is. Het is dus de datum van het compromis, en niet die van de notariële akte die telt.

Opschortende voorwaarde in compromis? Dan gaat de eigendom pas over op het moment dat die voorwaarde vervuld is. Wordt het compromis getekend op 24.12.2021, maar gaat de voorwaarde (bv. het verkrijgen van een lening) pas in vervulling op 04.01.2022, dan kan men pas afschrijven vanaf (boek)jaar 2022.

Hoeveel afschrijven in 2021? Heeft uw klant een eenmanszaak, dan kan hij kiezen tussen een pro-rata-afschrijving of een afschrijving voor het volledige eerste jaar, zelfs al werd het pand bv. pas gekocht op 30.12.2021. Werkt uw klant echter met een vennootschap, dan heeft hij die keuze niet en moet hij verplicht pro rata afschrijven.

Voorbeeld. Aankoop van een pand voor € 400.000 op 01.12.2021, de afschrijvingstermijn bedraagt 20 jaar. Bij een eenmanszaak kan men in 2021 reeds € 20.000 afschrijven (€ 400.000/20). Gaat het om een vennootschap, dan kan men in 2021 slechts € 1.643 afschrijven (€ 400.000/20 × 30/365).

Wat met de bijkomende aankoopkosten? Gaat het om een eenmanszaak of een kmo-vennootschap, dan mag men die kosten in één keer aftrekken. Grote vennootschappen moeten die kosten echter mee afschrijven met het pand.

Nog andere redenen?

Tijdig herinvesteren (wederbeleggen). Verkoopt uw klant een bedrijfsactief met een meerwaarde, dan kan hij daarbij kiezen voor een zgn. gespreide taxatie. Voorwaarde is dan wel dat hij die verkoopprijs herinvesteert binnen een termijn van 3 jaar (5 jaar bij herinvestering in een gebouw).

Verkocht in 2017, dus herinvesteren vóór 2022. Heeft uw klant voor een dergelijke gespreide taxatie gekozen bij de realisatie van een meerwaarde in 2017, dan moet hij dus uiterlijk 31.12.2021 de verkoopprijs herinvesteren in een gebouw. Doet hij dat niet, dan wordt de meerwaarde die hij in 2017 realiseerde dit jaar integraal belastbaar en is hij bovendien nalatigheidsinteresten van 4% per jaar verschuldigd.

Let op!  Het is de datum waarop de eigendom overgaat die telt (compromis of vervulling opschortende voorwaarde).

10% i.p.v. 12% registratiebelasting. Zoals u wellicht weet, zou het (basis)tarief van de Vlaamse registratiebelasting vanaf 01.01.2022 stijgen van 10% naar 12%. Tekent u het compromis echter nog vóór die datum, dan heeft u recht op het huidige tarief van 10%.

Tip.  Een opschortende voorwaarde in het compromis heeft geen impact op het toepasselijke tarief. Het is de datum van ondertekening die telt, ook al gaat de voorwaarde bv. pas in 2022 in vervulling.

Teken het compromis uiterlijk 31.12.2021, zo kan uw klant reeds een eerste keer afschrijven in 2021 en betaalt hij dit jaar dus minder belasting (een vennootschap moet wel pro rata afschrijven). In Vlaanderen ontloopt hij zo ook de tariefstijging van 10% naar 12% registratiebelasting. De datum van 31.12.2021 is mogelijk ook zijn deadline om te herinvesteren in het kader van de gespreide taxatie van meerwaarden.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878