Opruimen van de werf is voor u?
Wat is er aan de hand? Als u werken doet op een werf, dan blijft er vaak een hoop bouwafval achter. Het kan daarbij bv. gaan om verpakkingsmateriaal, maar ook om een oud toestel dat u moest vervangen of allerlei andere zaken zoals steenpuin en afval van tegels. Er kan dan weleens discussie rijzen tussen u en de bouwheer over wie dat moet opruimen.
Afspraken maken? Dat is perfect mogelijk bv. in de aannemingsovereenkomst die u met uw klant sluit of in uw algemene voorwaarden.
Let op! U moet er dan wel voor zorgen dat u kunt bewijzen dat uw klant deze contractuele bepaling ook aanvaardde.
Tip. Zo kunt u bv. afspreken dat uw klant instaat voor het opruimen van de werf of u zou kunnen overeenkomen dat u dat doet waarbij u daarvoor een extra vergoeding aan uw klant vraagt.
U leverde ook materialen. Zijn er geen andersluidende afspraken met de bouwheer, dan kan die vragen dat u de werf opruimt en het ‘overschot’ van uw materialen meeneemt, net als verpakkingsmateriaal daarvan.
Tip 1. Hij kan daarentegen strikt genomen niet eisen dat u wat u afbrak (bv. een oude verwarmingsketel die u verving) ook meeneemt.
Tip 2. Zijn er ook andere aannemers actief op de werf, dan bent u natuurlijk niet verplicht om ook hun afval mee te nemen. U moet dan enkel wat u zelf aan afval veroorzaakte opruimen.
Uw klant leverde de materialen. Dan geldt een andere regeling. U kunt dan zeggen dat de materialen (en ook de verpakking daarvan, de afval na verwerking en de rest van de materialen) eigendom zijn van uw klant en dat die dus maar moet zorgen voor de opruim.
Let op! U moet dan wel nog zorgen voor de opruim van afval die u zelf veroorzaakte (bv. steenpuin dat u veroorzaakte door uw werken).
Opkuisen, hoe ver gaat dat? Dat betekent niet dat u alles ‘spic en span’ moet achterlaten. Uw opruimplicht moet in alle redelijkheid worden bekeken. Zo volstaat het o.i. dat u alles bijeenveegt en meeneemt. Uw klant kan niet van u verwachten dat u bv. ‘met nat’ nog eens gaat schoonmaken.