LASTIGE KLANTEN - UITVOERING WERKEN - 26.11.2021

U staat voor een gesloten deur, wat dan!?

Een klant vraagt u om bepaalde herstellings- of andere werken te komen uitvoeren aan zijn woning. Op het moment dat u ter plaatse komt, blijkt de klant echter niet thuis te zijn. Kunt u dan een vergoeding vragen voor de ‘verloren’ uren?

Klant niet thuis

Wat is er aan de hand? Een collega-aannemer zou een vaste airco gaan plaatsen bij een klant. Uw collega kwam op de afgesproken dag en uur ter plaatse maar de klant gaf niet thuis. Ook telefonisch was de klant niet bereikbaar, zodat uw collega onverrichter zake naar huis moest keren en hij die voormiddag ook nergens elders aan de slag kon. Uw collega meende dat de klant hem die verloren uren moest vergoeden. De klant zag dat anders en weigerde ook maar iets extra’s te betalen.

Datum afspreken. Heeft u zo’n betwisting met een klant, dan is het vooreerst van groot belang dat u kunt bewijzen dat u effectief met de klant afsprak wanneer u precies ter plaatse zou komen. Probeer dat zo concreet en precies mogelijk te maken (bv. donderdag 6 december 2021 tussen 8 uur en 10 uur). Kwestie om latere discussies te vermijden.

Tip. Zorg er ook voor dat u over een schriftelijk bewijs beschikt van de afspraak met uw klant. Maakte u die louter telefonisch, dan zal u ze nu eenmaal niet kunnen aantonen. U kunt daarbij bv. werken met een e-mail, sms of WhatsAppbericht dat u dan door de klant voor akkoord laat bevestigen.

Reden om geen werken uit te voeren? Neen. De opdracht als beëindigd beschouwen of weigeren de werken alsnog te gaan uitvoeren omdat de klant niet thuis was, doet u maar beter niet. Doet u dat toch, dan riskeert u namelijk op uw beurt een juridische wanprestatie te begaan. Uw klant kan dan de ontbinding van de overeenkomst met u vragen en eventueel ook nog een schadevergoeding.

Vergoeding?

Vergoeding overeenkomen. U kunt meteen in uw algemene voorwaarden of in het contract dat u met de klant sluit, overeenkomen dat die u een schadevergoeding verschuldigd is als u voor een gesloten deur staat. Zet u zo’n bepaling in uw algemene voorwaarden, dan is het als u zakendoet met particulieren van belang om een gelijkwaardige vergoeding te voorzien in het voordeel van de klant voor het geval u zich niet houdt aan de overeenkomst.

Tip. Om te vermijden dat u uw effectieve schade moet bewijzen, kunt u meteen een vast bedrag overeenkomen dat de klant u zal moeten betalen als die niet thuis is. U zou bv. ook kunnen afspreken dat de klant de verloren uren moet betalen waarbij u meteen een welbepaald uurtarief overeenkomt.

Let op! Zet u zo’n bepaling in uw algemene voorwaarden, dan moet u ervoor zorgen dat uw klant die ook aanvaardde.

Geen afspraken, en dan? Maakte u geen afspraken met uw klant in uw contract of algemene voorwaarden, dan kunt u in principe al eveneens argumenteren dat u gerechtigd bent op een schadevergoeding als de klant op het afgesproken moment niet thuis blijkt te zijn. Het is nu eenmaal de verplichting van uw klant om de werken mogelijk te maken.

Let op 1! Houd er rekening mee dat u weinig zal kunnen zeggen als er een overmachtsituatie voorlag in hoofde van uw klant (die is bv. opgenomen in het ziekenhuis).

Let op 2! U zal wel de afspraak en uw schade moeten kunnen bewijzen. Op dat vlak durft het schoentje dan weleens te wringen.

Zorg ervoor dat u een schriftelijke weerslag, zoals een e-mail, WhatsAppbericht of sms heeft van wanneer u heeft afgesproken met een klant om werken te gaan doen. Voorzie in uw algemene voorwaarden welke vergoeding uw klant verschuldigd is als die toch niet thuis blijkt te zijn.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878