Auto best verkopen als hij (nog niet) volledig afgeschreven is?
Gewijzigde autofiscaliteit...
Van acht schijven... De fiscale aftrek van uw autokosten (behalve interesten en brandstof) varieerde tot in principe eind 2019 van 50% tot 120% afhankelijk van het type brandstof en de schijf waarin de CO2 -uitstoot van uw auto zich bevindt.
... naar één formule. Sinds aanslagjaar 2021 (voor boekjaren die ten vroegste op 01.01.2020 aanvangen) wordt de fiscale aftrekbaarheid echter berekend volgens de onderstaande formule:
Gramformule voor aftrek auto sinds 2020 |
Aftrekpercentage = 120% - (0,5 x coëfficiënt type brandstof × aantal gram CO2 ) % |
(coëfficiënt: diesel = 1; benzine/lpg = 0,95; cng < 12 pk = 0,90)
Minima en maxima. De aftrek voor een auto met een uitstoot van 200 g of meer kan nooit hoger zijn dan 40%. Voor auto’s onder de 200 g uitstoot is het minimaal 50% en maximaal 100%.
... beïnvloedt belastbare meerwaarde
Meerwaarde beperkt belast. Omdat de afschrijvingen van een auto maar beperkt aftrekbaar zijn, is ook de winst bij verkoop niet volledig belastbaar. De meerwaarde is maar belastbaar in de mate dat de afschrijvingen van de auto fiscaal aftrekbaar geweest zijn op basis van de CO2-uitstoot. Dat kan dus een verschil uitmaken naargelang u uw auto nog in 2022 verkoopt of pas nadien!
Voorbeeld. Stel, u heeft in 2018 een dieselauto met een CO2 -uitstoot van 145 g/km gekocht voor € 45.000 en zal die verkopen voor € 15.000; de fiscale aftrek bedraagt dus t.e.m. 2019 75% en sinds 2020 slechts 50%. U schrijft de auto lineair af op vijf jaar, ofwel € 9.000 per jaar. U vraagt zich nu af of het fiscaal gezien een verschil uitmaakt als u uw auto nog in 2022 verkoopt.
Verkoop in 2022. In het jaar van verkoop schrijft u in principe uw auto niet meer af. De meerwaarde (verkoopprijs - boekwaarde) die u op uw auto realiseert, zal dan € 6.000 bedragen (€ 15.000 - (€ 45.000 - € 36.000)). Die meerwaarde wordt belast volgens het gemiddelde van de fiscaal aanvaarde afschrijvingen, in ons voorbeeld dus 62,50%. Het fiscale plaatje ziet er als volgt uit:
NIET-AFGESCHREVEN AUTO VERKOPEN IN 2022 | ||||
Jaar |
Afschrijving |
Meerwaarde |
Fiscaal aftrekbaar |
|
2018 |
- € 9.000 |
75% |
- € 6.750,00 |
|
2019 |
- € 9.000 |
75% |
- € 6.750,00 |
|
2020 |
- € 9.000 |
50% |
- € 4.500,00 |
|
2021 |
- € 9.000 |
50% |
- € 4.500,00 |
|
2022 |
0 |
€ 6.000 |
62,50% |
€ 3.750,00 |
Totaal |
- € 36.000 |
€ 6.000 |
62,50% |
- € 18.750,00 |
Verkoop in 2023. Uw auto is dan volledig afgeschreven. De meerwaarde bedraagt nu € 15.000 én is belastbaar ten belope van 60% (het gemiddelde van de fiscaal aanvaarde afschrijvingen).
NIET-AFGESCHREVEN AUTO VERKOPEN NA 2022 | ||||
Jaar |
Afschrijving |
Meerwaarde |
Fiscaal aftrekbaar |
|
2018 |
- € 9.000 |
75% |
- € 6.750 |
|
2019 |
- € 9.000 |
75% |
- € 6.750 |
|
2020 |
- € 9.000 |
50% |
- € 4.500 |
|
2021 |
- € 9.000 |
50% |
- € 4.500 |
|
2022 |
- € 9.000 |
50% |
- € 4.500 |
|
2023 |
0 |
€ 15.000 |
60% |
€ 9.000 |
Totaal |
- € 45.000 |
€ 15.000 |
60% |
- € 18.000 |
Het best in 2022 verkopen? Dat hangt ervan af. In ons voorbeeld kunt u door nog in 2022 te verkopen fiscaal € 750 (€ 18.750 - € 18.000) meer inbrengen. Als het verschil eerder beperkt is, kan een verkoop in 2023 toch de voorkeur verdienen. Bij een verkoop in 2022 kan de meerwaarde immers niet gespreid belast worden, want daarvoor is vereist dat de auto ten minste vijf jaar voor de beroepswerkzaamheid gebruikt werd.