RECHT - ALGEMENE VOORWAARDEN - 09.01.2023

Uw klant kreeg geen lening, dus het contract gaat niet door?

Een klant voor wie u een nieuwbouw zou zetten of een verbouwing zou doen krijgt geen lening. Kan hij om die reden dan nog onder het contract uit? Welke afspraken kunt op dat vlak maken met de klant?

Kan uw klant aan zijn opdracht ontsnappen?

Waarover gaat het? Zeker bij een belangrijke aannemingsopdracht wil de bouwheer weleens een lening aangaan om u te kunnen betalen. Als de bank dan niet meegaat in die plannen, kan uw klant in de problemen komen en het contract niet meer willen/kunnen uitvoeren. Kan dat wel?

Getekend is getekend. Dat is alvast het uitgangspunt. Als u een aannemingscontract sluit met een klant, dan is dat in principe ‘definitief’. Krijgt uw klant naderhand geen lening, dan is dat geen reden waardoor het contract eindigt.

Tip. Dat geldt zelfs als de klant zonder die lening uw rekening echt niet zal kunnen betalen.

Afspraken maken

Schadevergoeding vragen. Laat de klant u dan weten dat hij het contract niet wil verderzetten, dan kunt u een schadevergoeding vragen. Meer bepaald kunt u een vergoeding vragen voor de werken die u al deed en voor wat u bij de aanneming had kunnen winnen.

Tip. U kunt in de aannemingsovereenkomst een clausule opnemen waarbij die schadevergoeding forfaitair vastgelegd wordt (bv. op een percentage van de aannemingssom). Op die manier vermijdt u uw ‘schade’ te moeten bewijzen.

Let op! Neemt u een forfaitaire schadevergoeding op, overdrijf dan niet in het bedrag daarvan. Doet u zaken met particulieren, zorg er dan voor dat er een gelijkwaardige vergoeding voorzien wordt voor het geval u uw verbintenissen uit hoofde van de overeenkomst niet nakomt.

Niet beginnen met de werken? Laat de klant weten geen lening te krijgen maar het contract niet te willen beëindigen, dan vreest u misschien wel nooit betaald te worden.

Tip. Kwam u overeen dat een voorschot betaald moest worden en betaalt de klant dat niet, dan kunt u op uw beurt weigeren met de werken te starten (exceptie van niet-uitvoering). Voor contracten die u sluit vanaf 1 januari 2023 kunt u dat ook soms al doen als u voldoende aanwijzingen heeft dat uw klant niet zal kunnen betalen.

Opschortende voorwaarde. Iets anders wordt het als in de overeenkomst een opschortende voorwaarde van het verkrijgen van een lening is opgenomen.

Tip. U kunt niet verplicht worden om een dergelijke opschortende voorwaarde in de overeenkomst te aanvaarden.

Let op! Weet wel dat als de Wet Breyne van toepassing is (sleutel-op-de-deur), in de overeenkomst verplicht vermeld moet worden of de bouwheer de overeenkomst al dan niet afhankelijk maakt van de opschortende voorwaarde van het bekomen van een financiering voor een minimaal vastgesteld bedrag aan te bepalen voorwaarden.

Formulering is belangrijk. Wil de klant een opschortende voorwaarde van het bekomen van een lening laten opnemen, houd dan rekening met de formulering ervan. Beperk het bedrag van de lening die hij moet kunnen krijgen en verplicht hem bij meerdere banken te gaan horen. Geef de bouwheer ook slechts een korte termijn om de lening te krijgen (bv. een maand).

Tip. Geef ook aan dat de opschortende voorwaarde geacht wordt vervuld te zijn tenzij de klant u bijvoorbeeld binnen de termijn van één maand het bewijs bezorgt dat hij geen lening bij de bank krijgt.

Tenzij er een opschortende voorwaarde van het verkrijgen van een lening in de overeenkomst staat, eindigt het contract niet als uw klant geen lening krijgt. Weigert hij de overeenkomst verder te zetten, dan kunt u een, door u te bewijzen, schadevergoeding vragen die u ook vooraf via uw verkoopsvoorwaarden forfaitair kunt vastleggen.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878