GARANTIE - 05.01.2023

Uw levering vertoont verborgen gebreken, wat nu?

Een b2b-klant beweert dat de goederen die het bedrijf leverde, behept zijn met verborgen gebreken. Kan de klant dan vragen dat de koop ongedaan gemaakt wordt en zijn geld van u terugvragen? Kunt u eisen dat u de goederen mag herstellen? Kan de klant bv. ook een schadevergoeding van u vorderen? Wanneer? Welke afspraken kunt u op dat vlak allemaal met de klant maken? Gelden er andere regels als de klant zicht beroept op een extra commerciële garantie die u hem gegeven heeft?

Verborgen gebreken

Wettelijke garantie

Als het bedrijf goederen verkoopt aan een andere onderneming (b2b), is de wettelijke regeling inzake de garantie op consumptiegoederen niet van toepassing, tenzij de klant de goederen zou doorverkopen aan een consument die zich op de wettelijke garantieverplichting van uw leverancier beroept.

Toch betekent dat niet dat u de klant dan geen enkele garantie moet geven. De klant kan zich nu eenmaal dan beroepen op de wettelijke vrijwaring die u moet geven voor verborgen gebreken (art. 1641 e.v. oud BW) .

Meer bepaald bent u als verkoper gehouden tot vrijwaring voor de verborgen gebreken van de verkochte zaak, die deze ongeschikt maken tot het gebruik waartoe ze bestemd zijn, of die dat gebruik zodanig verminderen dat de koper, indien hij de gebreken gekend had, de zaak niet of slechts tegen een mindere prijs gekocht zou hebben.

Voorwaarden

Opdat u garantie zou moeten geven, moet er vooreerst sprake zijn van een verborgen gebrek. Dat gebrek mag niet zichtbaar geweest zijn voor de koper. De koper mocht het gebrek bij de aankoop ook niet kennen. Opdat de koper u zou kunnen aanspreken, moet het gebrek ook voldoende ernstig zijn.

De koper moet die gebreken wel inroepen binnen een korte termijn (art. 1648 oud BW) . Die termijn begint te lopen op het moment dat de koper het gebrek vaststelt en dus niet vanaf de levering. Wat een korte termijn is, wordt bij een discussie beslecht door de rechtbank. Daarbij kan er onder andere rekening gehouden worden met de aard van het verkochte goed, de aard van het gebrek en dergelijke meer.

Opdat u garantie zou moeten geven voor een verborgen gebrek, moet het gebrek ook al bestaan op het moment van de koop of van de levering. Het moet op dat moment al in de kiem aanwezig geweest zijn.

Geld terugvragen?

Een koper die geconfronteerd wordt met een verborgen gebrek, heeft wettelijk gezien de keuze. Hij kan vooreerst de ontbinding van de koop vragen waarbij hij de goederen teruggeeft en kan eisen dat u de door hem betaalde prijs terugbetaalt. Er is dan met andere woorden sprake van een ontbinding van de koopovereenkomst. Een alternatief bestaat erin dat de koper ervoor opteert om het gekochte goed toch te behouden ondanks het verborgen gebrek, waarbij hij dan een deel van de betaalde prijs terugvraagt (art. 1644 oud BW) .

In principe is het de koper die de keuze maakt tussen die beide actiemogelijkheden. Voor die keuze is het irrelevant of u als verkoper al dan niet kennis had van het gebrek op het moment van de verkoop.

Indien de koper het verkochte goed niet meer kan teruggeven, omdat dat teniet gegaan is buiten uw fout om, kan de koper de ontbinding van de koop in beginsel niet meer vragen. In dat geval is enkel nog een prijsvermindering aan de orde.

Herstellen of vervangen?

De wet voorziet dus niet dat u kunt verwachten van de koper dat u tot herstelling van het goed mag overgaan, of dat u dat goed mag vervangen door een ander product.

Toch kunt u die oplossing onderling met de koper overeenkomen. Dat kan zowel in het contract dat u met de koper sluit (of in uw algemene voorwaarden die door de koper aanvaard zijn) als op het moment dat het probleem zich al voordoet. Stel dus het best voor om tot herstelling over te gaan zodra de koper zich beklaagt over een verborgen gebrek. De meeste kopers weten nu eenmaal niet dat die oplossing niet in de wet voorzien is en zullen uw voorstel dus vaak aanvaarden.

Schadevergoeding?

De koper kan eventueel ook een schadevergoeding van u vragen. Daarvoor is vereist dat u als verkoper te kwader trouw was en het gebrek dus kende (art. 1645 oud BW) . Is dat het geval, dan moet u als verkoper bv. instaan voor de schade die de gebrekkige zaak aan de koper veroorzaakte.

Het is de koper die moet bewijzen dat u als verkoper te kwader trouw was. In dat verband bestaat er een vermoeden dat de beroepsverkoper, de fabrikant of een gespecialiseerd verkoper geacht wordt het gebrek in het door hem verkochte goed te kennen.

Dat vermoeden is wel weerlegbaar. Om het vermoeden te weerleggen, moet u als beroepsverkoper bewijzen dat u alle redelijke voorzorgsmaatregelen nam om eventuele gebreken aan het goed op professionele wijze te onderzoeken en uit te sluiten.

Afspraken maken

Exoneratie

Een verkoper kan zijn aansprakelijkheid voor verborgen gebreken meestal beperken. Een bepaling waarin de verkoper zijn aansprakelijkheid voor verborgen gebreken uitsluit of waarin hij die aansprakelijkheid beperkt, is in principe geldig.

Als u als verkoper het verborgen gebrek kende op het moment van de verkoop of levering en u dat gebrek verzwijgt naar de koper toe, bent u te kwader trouw. Bepalingen die uw aansprakelijkheid beperken of uitsluiten, hebben dan geen uitwerking.

Weet ook dat u als beroepsverkoper of als leverancier geacht wordt te kwader trouw te zijn, zodat een beperking van uw aansprakelijkheid in dat geval meestal niet overeind zal blijven, tenzij u het vermoeden van kwade trouw kunt weerleggen.

Herstelwijze

Als u als ‘te goeder trouw’ aanzien wordt, kunt u in de overeenkomst die u met de klant sluit of in uw algemene voorwaarden (voor zover die aanvaard zijn) ook afspraken maken over de herstelwijze. U zou dan bv. perfect kunnen overeenkomen dat de klant genoegen moet nemen met de herstelling van het gebrekkige goed en dat die klant geen ontbinding van de koopovereenkomst of een schadevergoeding van u kan vragen.

Commerciële garantie

U kunt uw aansprakelijkheid voor verborgen gebreken niet enkel beperken (als u tenminste te goeder trouw bent), maar u kunt die aansprakelijkheid ook uitbreiden.

Zo zou u desgewenst, bv. om commerciële redenen, aan de koper een extra garantie kunnen geven. De voorwaarden en modaliteiten daarvan bepaalt u dan zelf. Zo kunt u die garantie bv. beperken tot welbepaalde gebreken en kunt u meteen ook voorzien wat dan gewaarborgd wordt. U kunt dan vastleggen dat enkel een herstelling aan de orde is, dat de klant de werkuren voor een herstelling niet moet betalen, maar wel de wisselstukken die u moet gebruiken, enz.

  • Als een b2b-klant aangeeft dat er een verborgen gebrek is in de door u geleverde goederen, kan hij ofwel de ontbinding van de verkoop, ofwel een prijsvermindering vragen. De klant kiest zelf voor welke oplossing hij opteert.
  • Als u als een beroepsverkoper aanzien wordt, als fabrikant of als gespecialiseerd verkoper, geldt er een weerlegbaar vermoeden dat u te kwader trouw bent. Als u dat vermoeden niet kunt weerleggen, kan de klant ook een schadevergoeding vragen.
  • U kunt de klant niet verplichten om een herstelling te aanvaarden eerder dan een ontbinding van de koop of een schadevergoeding. Stel wel het best zo snel mogelijk spontaan een herstelling voor, aangezien veel klanten van dat principe niet op de hoogte zijn.
  • In uw algemene voorwaarden of in het contract dat u met de klant sluit, kunt u uw aansprakelijkheid beperken of afspreken dat u enkel instaat voor een herstelling en dat een ontbinding, prijsvermindering en/of schadevergoeding niet aan de orde is. Dergelijke afspraken zijn wel alleen geldig als u kunt aantonen dat u te goeder trouw bent.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878