HANDELSPRAKTIJKEN - GARANTIE - 13.02.2024

Schade aan uw vervangtoestel: wie betaalt de rekening?

U geeft aan klanten die een product binnenbrengen om het te herstellen weleens een vervangtoestel. Wie betaalt dan de rekening als dat vervangtoestel bij de klant beschadigd raakt? Welke afspraken kunt u maken?

Vervangtoestel beschadigd: wie draait ervoor op?

Waarover gaat het? Klanten die een defect toestel (bv. een televisie, gps, horloge, ...) binnenbrengen voor een herstelling, vragen weleens om hun voor de tijd van de herstelling een vervangtoestel te geven (“Ik kan anders geen tv kijken, meneer”).

Geen verplichting. U bent in zo’n geval niet verplicht om op de vraag van de klant in te gaan. Er is nu eenmaal geen wettekst die u verplicht om een vervangtoestel te geven aan een klant die een herstelling bij u binnenbrengt.

Tip 1. Die regel geldt zelfs als de klant de herstelling onder garantie laat doen. Ook dan moet u geen vervangtoestel voorzien.

Tip 2. Weet u dat de herstelling bijzonder lang zal duren, dan kan het toch aangewezen zijn om zo’n vervangtoestel aan te bieden. Anders zou de klant namelijk niet akkoord kunnen zijn met de herstelling en een prijsverlaging of zelfs de ontbinding van de koop kunnen vragen.

Let op! Adverteert u om commerciële redenen dat u een vervangtoestel geeft bij een herstelling, dan moet u dat wel doen.

Tip 3. U kunt, zelfs als u geen verplichting heeft om een vervangtoestel aan uw klant te geven, natuurlijk ook altijd in individuele gevallen beslissen om dat toch te doen.

Er is schade. Als u een vervangtoestel geeft aan de klant, dan moet die dat in principe in dezelfde toestand als die waarin hij het kreeg, aan u terugbezorgen. Laat de klant het toestel bv. vallen of gebruikt hij het verkeerd (met schade tot gevolg), dan kunt u vragen dat de klant die schade vergoedt.

Let op! Iets anders is het als het vervangtoestel tijdens de periode dat het zich bij uw klant bevindt defect raakt door bv. slijtage. In dat geval kunt u in de regel niet vragen aan de klant dat hij de herstelling betaalt.

Zorg voor bewijs! Bij een discussie zal u immers moeten bewijzen in welke toestand de klant het vervangtoestel ontving. Zeker als het gaat om krassen of deuken die de klant veroorzaakte aan het toestel, zal het moeilijk zijn dat te bewijzen zonder dat u en de klant bij de afgifte van het toestel aan de klant de toestand daarvan op papier (in een soort beschrijving) vastlegden.

Welke afspraken kunt u maken?

Afspraken maken überhaupt mogelijk? Jawel! U kunt dus ook een overeenkomst sluiten met de klant waarin staat wat diens rechten en plichten zijn bij het gebruik van het vervangtoestel. U doet dat dan ook maar beter.

Concreet. In die voorwaarden kunt u bv. aangeven dat de klant u een vergoeding verschuldigd is voor het gebruik van het vervangtoestel. U kunt onder andere ook overeenkomen voor welke schade aan het toestel de klant in voorkomend geval opdraait. U kunt de aansprakelijkheid van de klant dan ook uitbreiden of… beperken. Een dergelijke afspraak zal in de regel ook geldig zijn.

Tip. Zorg er dan wel voor dat die afspraken duidelijk op papier staan (met een handtekening van uw klant erbij) op het moment dat u het toestel ter beschikking stelt.

Als u een vervangtoestel ter beschikking stelt van een klant, kunt u hem de schade die hij zelf toebrengt aan het toestel laten vergoeden. Laat uw klant ondertekenen voor welke schade hij zal opdraaien en leg dan ook meteen vast in welke toestand u het toestel aan de klant meegaf, om discussie achteraf te vermijden.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878