RECHT - AANSPRAKELIJKHEID - 12.03.2024

Nieuw digitaal platform voor consumenten op komst

Een nieuwe wet die op 1 februari 2024 van kracht ging, richt een digitaal platform voor consumenten op. Wat houdt dat platform precies in? Kunt u daar als winkelier ook mee te maken krijgen?

Platform voor consumenten

Even schetsen. Op 16 februari 2024 werd in het Staatsblad een wet gepubliceerd die een nieuw digitaal consumentenplatform (‘Consumerconnect’ genaamd) opricht, dat uitgaat van de overheid (FOD Economie). De bedoeling van dit platform bestaat erin de positie van consumenten (onder andere in hun relatie met winkeliers, aannemers, enz.) te versterken.

Let op! Op dit moment is het platform nog niet online, maar de wettelijke basis om ermee aan de slag te gaan, bestaat dus wel degelijk al.

Informatie en vragen. Het nieuwe platform zal vooreerst informatie rond consumentenbescherming ter beschikking stellen aan consumenten en hun ook begeleiden in hun zoektocht hiernaar. Het platform zal consumenten ook toelaten vragen te stellen over consumentenbescherming.

Let op! U riskeert dan ook dat een klant met zo’n antwoord op een vraag die deze stelde, bij u langskomt om zijn gelijk te gaan aantonen in een geschil met u.

Tip 1. Gebeurt dat, dan bent u het best waakzaam. Kijk na of de klant in zijn vraag de discussie wel op een juiste manier schetste.

Tip 2. Weet bovendien dat het antwoord van het platform geen ‘wet’ is en dat u daar niet door ‘gebonden’ bent. Bij twijfel vraagt u dan ook maar beter een second opinion bij uw vakorganisatie, of bij een jurist of advocaat.

Wat betekent dat voor u?

Melding bij inspectie. Dat kan dan inderdaad wel gebeuren. Het platform in kwestie zal uw klanten ook toelaten om online een klacht in te dienen bij de Economische Inspectie of bij een andere inspectiedienst die bevoegd is.

Dit alles kan vanzelfsprekend ook nu al, maar de oprichting van het platform zal het allicht eenvoudiger maken om dergelijke klachten in te dienen. U riskeert binnenkort dan ook sneller dan vroeger problemen met de Economische Inspectie te krijgen na klachten van ontevreden klanten.

Buitengerechtelijke geschillenregeling. Verder zal het platform de particuliere klant ook toelaten een aanvraag tot buitengerechtelijke regeling van een consumentengeschil in te dienen bij een zogenaamde gekwalificeerde entiteit.

Concreet. Het gaat dan om elke entiteit (privaat of door een publieke overheid opgericht) die aan buitengerechtelijke regeling van consumentengeschillen doet en die voorkomt op de lijst die de FOD Economie, KMO, Middenstand en Energie opstelt. Zo gaat het onder andere om ombudsdiensten.

Tip. De lijst in kwestie kunt u raadplegen op https://economie.fgov.be/sites/default/files/Files/Entreprises/Buitengerechtelijke-regeling-consumentengeschillen-lijst-gekwalificeerde-entiteiten.pdf .

Nuttig voor u? Als winkelier bent u niet meteen gebaat bij dit platform, wel integendeel, het komt nu eenmaal uw klanten te hulp als zij menen problemen met u te hebben. Mogelijk vindt u bij twijfel over wat uw rechten en plichten zijn in een discussie met de klant, daarover op de website wel meer informatie.

Tip. Bent u zelf privé klant bij een andere winkelier, dan kunt u eveneens op de website terecht.

Een nieuw internetplatform laat uw klanten toe informatie te vinden en vragen te stellen over hun rechten. Ze kunnen ook klacht indienen bij de inspectie en om een buitengerechtelijke regeling van het geschil vragen.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878