PERSONAL FINANCE - 01.10.2005

Keep it simple!

Vandaag de dag hebben heel wat banken hun klassieke aandelen- en obligatiefondsen uitgebreid met allerlei - dikwijls ingewikkelde - nieuwe producten. Gestructureerde beleggingen, hedgefunds, hybride producten zijn de nieuwe toverwoorden. Maar wordt ook u er beter van? En waarop moet u specifiek letten?

Het leven zoals het vroeger was. Voor wie zijn geld een paar jaar terug toevertrouwde aan een bankier of een vermogensbeheerder was het leven relatief eenvoudig. Nadat uw bankier met u een beleggingsprofiel had afgesproken, moest u enkel opteren voor een verdeling van uw geld tussen aandelen en obligaties of aandelen- en obligatiefondsen. Meestal werd er ook nog een stukje in cash (spaarboekjes en termijnrekeningen) belegd. In specifieke gevallen werd er met cliënten afgesproken om de portefeuille met zgn. opties of met wat goud te kruiden. Maar hiermee was de kous dan ook volledig af. Zo bestond een neutrale portefeuille meestal uit een fifty-fiftyverdeling tussen obligaties en aandelen (of fondsen).

De tijden zijn veranderd. Vandaag de dag slaat uw beleggingsadviseur u om de oren met gestructureerde beleggingen, hedgefunds en allerlei ingewikkelde producten. Uiteraard zitten hier goede producten tussen, maar deze strategie heeft wel het nadeel dat een portefeuille er een stuk ‘ondoorzichtiger’ door wordt. Het wordt op den duur een hele klus om nog te weten wat er nu eigenlijk in uw portefeuille zit en om die op te volgen. Ook voor uw beleggingsadviseur of vermogensbeheerder trouwens. En of uw portefeuille dan plots zoveel beter zal presteren is nog maar de vraag.

Nieuwe producten als alternatief. Dat de banken vooral de laatste twee jaar met ‘nieuwe dingen’ komen aanzetten is het gevolg van de evolutie op de financiële markten. Na de beurscorrectie van 2000 hebben nog steeds heel wat mensen schrik om in zuivere aandelen(fondsen) te beleggen. En ondertussen heeft de langetermijnrente nog maar eens een nieuw historisch dieptepunt bereikt. Met een niveau van 3,10% bruto (2,6% netto) op een tienjarige obligatie dekt de jaarlijkse coupon zelfs niet eens de inflatie... Vandaar dat de banken vooral de laatste jaren druk doende zijn het klassieke aanbod van voornamelijk obligaties en aandelen(fondsen) uit te breiden met allerlei spitsvondige producten. We overlopende de belangrijkste.

Hedgefunds zijn meer dan ooit populair. Hedgefunds streven ernaar altijd winst te maken, los van het feit of de beurs het goed of slecht doet. De door deze fondsen gevolgde strategieën zijn absoluut ondoorzichtig. Niet echt bevorderlijk voor de transparantie en het risico van uw portefeuille. Sedert een vijftal jaar is het aantal hedgefunds wereldwijd letterlijk en figuurlijk geëxplodeerd. Daar waar er in een beginfase met deze fondsen in bepaalde gevallen grof geld te verdienen viel, lijkt het vet toch wel van de soep te zijn. De laatste tijd zijn de prestaties eerder belabberd en bij het gros van deze fondsen swingen de instap- en beheerskosten de pan uit.

Gestructureerde obligaties. Door de lage rente zijn obligaties helemaal niet aantrekkelijk. Maar geen nood, ook hier staat de bank klaar om u een alternatief te bieden onder de vorm van gestructureerde obligaties. Dit soort leningen kent meestal een vrij hoge coupon gedurende bv. het eerste jaar om vervolgens terug te vallen op een jaarcoupon die bv. gebaseerd is op het verschil van bijvoorbeeld de tien- en de tweejarige rente of een nog complexere formule. De cliënt heeft dus enkel zekerheid aangaande de eerste coupon. Nadien waagt hij ook hier een sprong in het ongewisse.

Hybride fondsen. Tot slot is er tevens een nieuwe soort fondsen op de markt die het midden houdt tussen een obligatie- en een aandelenbelegging. Deze hybridefondsen geven een coupon van bijvoorbeeld 5% gedurende de eerste twee jaar om vervolgens een coupon uit te keren die varieert in functie van een onderliggende aandelenindex (bv. Bel 20 of Eurostoxx 50). Niet alleen heeft u buiten de eerste twee coupons geen enkele zekerheid omtrent het toekomstige couponverloop, bovendien stelt zich de vraag of het hier nu een aandelen-, dan wel obligatiebelegging betreft. Ook weer niet echt goed voor de overzichtelijkheid van uw portefeuille.

In feite is het gros van de nieuwe producten die aan uw portefeuille worden toegevoegd niks anders dan oude wijn in nieuwe zakken. Wel stellen we vast dat het kostenplaatje dikwijls hoger ligt. Maar het belangrijkste om in het oog te houden is dat een portefeuille die uitpuilt met deze nieuwe producten totaal ondoorzichtig wordt, ook voor uw beleggingsadviseur of vermogensbeheerder. En hoe kunt u of uw bankier zorgen voor een goede spreiding en opvolging als u door de bomen het bos niet meer ziet… ?

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878