ACTUALITEIT - VERKOOP - 29.08.2007

De internetconnectie

Een internetsurfer klikt op de aanbiedingen op uw immowebsite. Naderhand koopt hij het pand van uw opdrachtgever. Heeft u nu recht op uw commissie?

Uw opdrachtgever heeft er geen oren naar om u een commissieloon te betalen. Volgens hem heeft u enkel een internetbezoeker gehad. Is dat dan niet genoeg?

Koninklijk Besluit. Dat stelt letterlijk dat u recht heeft op een commissieloon zodra u kunt bewijzen dat u precieze en individuele informatie verschaft heeft aan de kandidaat die later het compromis tekent. Wat moet u zich daarbij nu voorstellen?

Oog in oog? Moet het gaan om een ontmoeting in levenden lijve met de kandidaat-koper? Dat staat eigenlijk niet met zoveel woorden in het KB. Het KB spreekt enkel over ‘informatie verschaffen’. Tip. Een persoonlijk bezoek van de klant op kantoor of een bezichtiging ter plaatse is natuurlijk aan te raden, maar lijkt geen strikte vereiste…

Multimedia. Volgens het gezond verstand kan ‘het verschaffen van informatie’ op veel manieren gebeuren. Contacteerde u de koper enkel en uitsluitend via telefoon, gsm, sms, e-mail, fax of per post, dan voldoet u blijkbaar aan de richtlijn van het KB. U kunt uw opdrachtgever hier al op wijzen. Hiermee is de kous echter niet af.

Let op! Volgens het KB heeft u slechts recht op uw commissieloon als u als makelaar ‘precieze en individuele informatie’ verschafte. Wat moeten we ons daar nu bij voorstellen?

Individuele info. Dat veronderstelt blijkbaar een (rechtstreekse) uitwisseling van gegevens en informatie tussen de makelaar en de kandidaat-koper zelf (via e-mail, fax, enz.).

Precieze info. Dat impliceert het stellen van vragen zodat er informatie op maat (precieze informatie) gegeven kan worden. Een wederzijdse uitwisseling van informatie lijkt onontbeerlijk.

Dus. Een eenzijdig bezoekje door een latere koper aan uw website zonder meer zal dus, in afwachting van rechterlijke uitspraken, niet zo direct recht geven op een commissie. Als u ervoor zorgt dat u bv. per mail in contact treedt met de bezoeker en dat u hem bijkomende info bezorgt, dan zit u wél goed… Zorg voor bewijsmateriaal.

Om recht op uw ereloon te hebben, moet er meer gebeuren dan dat de koper gewoon uw website bezoekt. Zorg minstens voor e-mailverkeer (bv. bijkomende info).

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878