BTW - 06.11.2007

Is het vervoer nu gemakkelijker te bewijzen?

Verkoopt u goederen aan een bedrijf in een ander EU-land, dan gebeurt dit zonder BTW als u o.a. bewijst dat die goederen effectief de grens over zijn gegaan. Recentelijk heeft het Hof van justitie dit bewijs versoepeld. Hoe zit het nu?

‘Intracommunautaire levering’ bewijzen

Principe. Levert u goederen aan een bedrijf in een ander EU-land, bv. in Duitsland (een zgn. intracommunautaire levering), dan gebeurt deze levering zonder BTW als uw klant BTW-plichtig is in Duitsland en als de goederen daadwerkelijk België hebben verlaten. Uw klant moet dan zelf in Duitsland de BTW betalen (een zgn. intracommunautaire verwerving). Bij een controle moet u echter zelf bewijzen dat deze voorwaarden vervuld zijn, zo niet zal u zelf alsnog in België BTW moeten betalen (plus eventueel interesten en een boete).

Is de koper BTW-plichtig? Heeft hij m.a.w. een geldig BTW-nummer in Duitsland? U moet dat zelf controleren (bv. via http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies) en u moet dit nummer ook vermelden op uw factuur (én op uw zgn. intra‑communautaire kwartaalopgave).

Vervoer van de goederen. Ook dat moet u zelf bewijzen. Dat kan uiteraard het best via de vervoerdocumenten en/of de factuur van het transport, maar ook bv. betalingsbewijzen, contracten, bestelbons, faxen en e-mails helpen daarbij. In principe is echter geen enkel document op zich voldoende als bewijs. U moet dus meerdere documenten tegelijk kunnen voorleggen.

Tip. Laat de koper betalen via overschrijving en vermijd zoveel mogelijk contante betalingen. Uw controleur hecht nl. veel belang aan betalings­bewijzen.

Probleem. Regelt u zelf het vervoer, dan is er meestal geen probleem, want dan heeft u een vervoerfactuur, vervoerdocumenten (een CMR), een tachograafschijf, enz. die het transport bewijzen. Regelt uw klant echter het vervoer, dan zitten de voornaamste bewijsstukken daarvan bij hem en dan kunt u ze dus niet voorleggen bij een controle, met alle gevolgen van dien…

Wat zegt het Hof?

Gunstig arrest. Recentelijk heeft het Europese Hof van justitie beslist dat de BTW-controleur de vrijstelling niet kan weigeren wanneer het bewijs niet op het moment van de controle is geleverd (C-146/05, 27 september 2007, zaak Collée). Kunt u dus bij een controle de nodige bewijsstukken niet direct voorleggen, dan kunt u ze alsnog opvragen bij uw klant en ze nadien voorleggen aan de controleur.

Let op! Het is niet altijd gemakkelijk om bv. drie jaar na de feiten nog de nodige documenten te bekomen bij uw klant (hij kan bv. failliet zijn of door slordigheid bepaalde documenten kwijt zijn). Zeker als het om grote leveringen gaat (voor die facturen zal uw controleur de meeste aandacht hebben), blijft u veiligheidshalve het best vooraf bewijzen verzamelen.

Neem uw voorzorgen! Om te vermijden dat uw klant geen zinzou hebben om u die stukken te bezorgen, kunt u proberen om dit contractueel te regelen met uw klant (bv. in uw algemene voorwaarden).

Tip 1. Las een clausule in die de klant verplicht om de nodige stukken voor te leggen als u daarom vraagt.

Tip 2. Vermeld dat uw klant zal opdraaien voor de BTW-supplementen (plus de interesten en de boetes) als hij de nodige bewijsstukken niet levert.

Tip 3. Het Hof zegt ook dat de aangifte van de intracommunautaire verwerving in de (buitenlandse) BTW-aangifte van uw klant kan dienen als aanvullend bewijs.

Heeft u op het ogenblik van de controle de bewijsstukken niet, dan laat het Hof voortaan toe dat u die nog ná de eigenlijke controle opvraagt bij uw klant. Toch blijft het beter om zoveel mogelijk bewijzen vooraf te verzamelen.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878