BELEGGEN - 01.07.2008

Beleggen in voeding en drank?

De beurzen blijven het moeilijk hebben. Sinds het begin van dit jaar kijken de meeste toonaangevende beursgraadmeters aan tegen een verlies van meer dan 15%. Tegelijkertijd neemt de inflatie hand over hand toe en worden voeding en drank alsmaar duurder. Welke perspectieven biedt dit voor beleggers?

Recordstijging van de voedingsprijzen. In de maand april van dit jaar werden voedingsmiddelen in de Europese Unie gemiddeld 7,1% duurder. Het zijn meteen de meest uitgesproken stijgingen sinds men in 1996 begon met de meting ervan. Opmerkelijk is dat de stijging zich uitstrekt over alle voedingswaren. Zo werden eieren en zuivel gemiddeld 15% duurder en werden brood en graan­producten ruim 10% duurder. Ook vlees werd er niet goedkoper op. Bijkomend zorgt ook de gestegen brandstofprijs ervoor dat de voedingsmiddelen alsmaar duurder worden, want die prijs beïnvloedt de transport- en de productiekosten.

Oorzaken. Gedurende de laatste decennia werd de landbouw voornamelijk geassocieerd met ‘overschotten’. Hiervan is echter allang geen sprake meer. Dit heeft in eerste instantie te maken met de sterk stijgende wereldbevolking. In het begin van de twintigste eeuw leefden er 2 miljard mensen op deze planeet. Vandaag is dit aantal al opgelopen tot 6,5 miljard. De Verenigde Naties ver­wachten bovendien een verdere stijging van nog eens 2,5 miljard mensen tegen 2050. Het probleem is natuurlijk dat al deze mensen voedsel en drank nodig ­hebben.

Daarnaast neemt ook het levenspeil van de bevolking in de ontwikkelingslanden zoals China of India toe. Hierdoor veranderen de voedingsgewoontes. Naarmate de welvaart stijgt, neemt het aantal proteïnen in een genoten maaltijd toe, wat betekent dat veel teelten intensiever worden. Indien er meer vlees ge­geten wordt, is er meer graan nodig, waardoor de prijzen de hoogte in gejaagd ­worden.

Tot slot neemt de verstedelijking stilaan angstaanjagende proporties aan. Hierdoor daalt de beschikbare landbouwgrond fors. Studies geven aan dat er, indien men elke aardbewoner dagelijks een deftige maaltijd wil geven, slechts 25 are beschikbaar is per persoon. Op deze oppervlakte moet er gewoond ­worden en tegelijkertijd ook graan gekweekt worden, er moet vee op grazen, er moeten kippen op lopen, er moet rijst op verbouwd worden, enz.

Drank blijft niet achter. Ook de drankproducenten zullen prijs­stijgingen doorrekenen. De transport- en de productiekosten zijn in deze sector immers goed voor meer dan 75% van de totale kostprijs van het eindproduct. Het valt echter zogoed als uit te sluiten dat de producenten, op het ogenblik dat de olieprijs zou terugvallen en het verwerkingsproces goedkoper wordt, met deze ­evolutie rekening zullen houden om hun prijzen consequent neerwaarts bij te stellen. Veeleer is het voor de hand liggend dat men in het voornoemde geval de prijzen ongewijzigd zal laten. De consument is er op dat ogenblik toch al vertrouwd mee geraakt. Het gevolg hiervan is wel dat de winstmarges exponentieel kunnen toenemen.

Bijkomende troeven. In de westerse wereld is er momenteel sprake van een ware gezondheidsrage. De fabrikanten uit de sector spelen hier maar al te graag op in. Zo zit de verkoop van gearomatiseerde drankjes enorm in de lift. Ook geconcentreerde vruchtensappen en producten op basis van groenten doen het goed. Deze ‘rage’ doet de kassa dan ook meer dan behoorlijk rinkelen. Tegelijker­tijd zijn er enorme afzetmarkten die klaarliggen om ontgonnen te ­worden. We hebben het hier niet enkel over de zogenaamde BRIC-landen (­Brazilië, Rusland, India en China), maar ook landen in Latijns-Amerika, zoals Mexico, Chili of Argentinië, maken zich klaar om het westen bij te benen en dan hebben we het nog niet gehad over de landen uit het voormalige Oostblok of uit Zuidoost-Azië...

Beleggingsscala. We menen dat de voedingssector de toekomst met vertrouwen tegemoet kan zien en om die reden is het interessant om erin te beleggen. Op lange termijn zijn Unilever, Danone en Nestlé aan elkaar gewaagd. Op korte termijn echter lijkt het grootste potentieel weggelegd te zijn voor Unilever. De koers van het aandeel presteert sinds een paar jaren ondermaats en dit ondanks de veelvuldige herstructureringsprogramma’s.

De producenten van bier en andere geestrijke dranken staan voor een ­dubbele uitdaging. Enerzijds moeten ze er alles aan doen om hun kosten in het westen onder controle te houden en anderzijds moeten ze zo snel mogelijk hun positie kiezen in tal van ontluikende markten. Beide doelstellingen kunnen op een stand-alone basis gerealiseerd worden, maar veel logischer lijkt het samengaan van een aantal spelers op termijn. In dat kader moet de overname van Anheuser Busch door Inbev gezien worden. Inbev blijft dan ook bekoren.

Wie ‘gespreid’ wil beleggen in drank en voeding, kan dat het best via een fonds doen dat men bij alle grote(re) banken vindt. Het gaat om fondsen waarbij men in de naam de termen ‘Food & Beverages’ of ‘Consumer Goods’ terugvindt.

Beleggen in de voedings- en drankensector is interessant op dit moment. De sector zal immers blijvend kunnen profiteren van de gestegen grondstofprijzen.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878