SLECHTE BETALERS - VARIA - 14.01.2014

Slechte betalers voortaan strenger aanpakken…

De nieuwe zgn. Wet ter bestrijding van de betalingsachterstand, waarmee u slechte betalers harder kunt aanpakken, is eindelijk gepubliceerd in het Staatsblad. Wat moet u daarvan onthouden?

Waarover gaat het?

Weer nieuwe betaalregels?Ja en neen... Begin 2013 kondigde de regering strengere regels aan om slechte betalers beter te kunnen aanpakken. Pas op 10 december 2013 werden ze echter officieel gepubliceerd. Ze gelden wel al sinds 16 maart 2013(!) . Retroactief dus…

Effectief strenger? In zekere zin. Het oude wettelijke tarief voor de zgn. nalatigheidsinteresten was 8%. Sinds 16 maart 2013 mag u aan klanten-handelaars 9% aanrekenen. Bovendien mag u het saldo per factuur nu verhogen met een ‘boete’ van € 40, om de kosten te compenseren die u heeft als u een slechte betaler achter de veren moet zitten.

Let op! De nieuwe wettelijke regels voorzien echter wel dat uw klant in principe 30 dagen de tijd heeft om uw factuur te betalen. Tenzij…

Wat moet u daarvan onthouden?

Maak gerust andere afspraken. Absoluut! De wettelijke regels gelden slechts voor zover er niets anders afgesproken werd. Dat staat met zoveel woorden in de nieuwe wet. Maak dus met uw klant gerust andere, lees: strengere, betaalafspraken. Zet die in de contracten die u uw klanten laat tekenen, onderaan of op de achterkant van uw bestelbons en voorzie ze zeker ook op uw facturen.

U bepaalt hoeveel betalingsuitstel! De nieuwe wet verplicht u geenszins om al uw klanten voortaan 30 dagen gratis krediet te geven. Staat er nu dus bv. al in uw algemene voorwaarden dat uw facturen ‘contant’ betaald moeten worden, d.w.z. meteen na ontvangst van uw factuur, laat dat dan gerust staan. Die afspraak is ook volgens de nieuwe wettelijke regels perfect geldig.

Duidelijke afspraken op papier! Vermijd wel verwarrende afspraken. Zet m.a.w. het best niet ‘contant te betalen binnen de acht dagen’ want dat is niet echt duidelijk natuurlijk. Het is het ene of het andere...

Tip. Zet bij voorkeur ‘binnen de acht dagen na factuurdatum ’ i.p.v. ‘ na ontvangst factuur’ . In dat laatste geval is het immers minder duidelijk vanaf welke dag uw klant te laat is met betalen.

Geef een datum i.p.v. een termijn. Zet m.a.w. het best een concrete vervaldag, bij voorkeur in het vet, op de voorkant van de factuur. Zet dus beter “te betalen uiterlijk 1 maart” dan “te betalen binnen de 14 dagen”. Uw klant hoeft dan niet te tellen, hij kan uw datum meteen overnemen als memodatum in zijn overschrijving.

Interesten tegen 12%? Jawel, dat kan! Die 9% geldt immers alleen als u niets anders overeengekomen bent. U mag dus perfect méér interesten vragen, zonder uiteraard te overdrijven en bv. 20% te vragen...

Tip. Zet er alvast bij dat die interesten van rechtswege verschuldigd zijn, dat speelt immers ook altijd in uw voordeel.

Een ‘boete’ van minstens € 40. Voorzie verder dat “indien de factuur op de vervaldag onbetaald blijft van rechtswege en zonder dat een ingebrekestelling nodig is, het saldo met 10% verhoogd wordt, met een minimum van € 40”. Bij facturen voor meer dan € 400 doet u daarmee uw voordeel.

Hoe zit dat bij particulieren? Daarvoor gelden andere regels. Hanteer in uw rappels echter gerust dezelfde tarieven. Als u er een zaak van moet maken, zal uw advocaat zich wel schikken naar de wijsheid van de rechter.

U bent niet verplicht om uw klanten 30 dagen tijd te geven om te betalen. U mag perfect overeenkomen dat er binnen de acht dagen betaald moet worden. Zet op uw factuur het best een uiterste betaaldatum in plaats van een betaaltermijn. Uw klant kan die in zijn overschrijving dan gemakkelijk overnemen als memodatum.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878