RECHT - BETALING - 09.04.2024

Leverancier verkort plots uw betalingstermijn!

Een van uw vaste leveranciers wil plots de overeengekomen betalingstermijn van zijn facturen ‘inkorten’. Kan hij hiertoe zomaar eenzijdig beslissen? Welke stappen kunt u ondernemen als hij daar toch toe overgaat?

Eenzijdige wijziging mogelijk?

Even schetsen. Als u een factuur krijgt van een leverancier, heeft u in beginsel 30 kalenderdagen de tijd om die factuur te betalen. Die 30 dagentermijn begint gewoonlijk te lopen vanaf de ontvangst van de factuur of van een gelijkwaardig verzoek tot betaling.

Lees contract na. Uw leverancier kan immers in de overeenkomst die hij met u sluit (of in diens aanvaarde algemene voorwaarden) ook andere afspraken maken. Zo kan hij voorzien dat zijn factuur contant moet worden betaald of dat er bijvoorbeeld een betalingstermijn geldt van tien dagen vanaf de factuurdatum. Een dergelijke afspraak is zonder meer geldig.

Overeenkomst of niet? Wil de leverancier in de loop van de samenwerking de betalingstermijn wijzigen, dan moet u in de eerste plaats nagaan of u een echte afspraak met hem heeft over de betalingstermijn (bv. in de vorm van een overeenkomst waarin u afspreekt dat u verdeler wordt van zijn merk) of dat er sprake is van steeds nieuwe en losse bestellingen die u doet.

Tip. In het eerste geval kunt u nl. zeggen dat u vaste afspraken heeft over de betalingstermijn, terwijl in het tweede geval de betalingsvoorwaarden gelden van de leverancier op het moment van elke bestelling (en die dus kunnen wijzigen, waardoor de leverancier voor een nieuwe bestelling een kortere betalingstermijn met u kan overeenkomen).

Wijzigen in akkoord. Heeft u een vaste afspraak, dan kan de leverancier de betalingstermijn slechts wijzigen als u het daarmee eens bent.

Tip 1. Zo’n initiatief om te wijzigen kan ook van u komen. U zou dus een langere betalingstermijn kunnen vragen. Hoe sterker u staat als klant, hoe groter de kans dat uw leverancier het hiermee eens zal zijn.

Tip 2. Om discussies te vermijden, zet u afspraken over een wijziging van de betalingstermijn het best op papier.

Welke stappen ondernemen?

Op eigen houtje gewijzigd? Een eenzijdige wijziging van een afgesproken betalingstermijn is daarentegen niet mogelijk. Uw leverancier zou dat zelfs niet kunnen doen als u één of meerdere facturen niet op tijd betaalde.

Let op! De leverancier zou wel andere afspraken met u kunnen maken in het contract of in zijn algemene voorwaarden. Zo zou hij kunnen overeenkomen dat de betalingstermijn die u als klant krijgt een ‘gunst’ is die enkel van toepassing blijft als u uw facturen op tijd betaalt.

Hoe reageren? Past uw leverancier toch eenzijdig de termijn om te betalen aan, dan bent u daar niet door gebonden en kunt u alsnog conform de vroegere termijn betalen.

Tip 1. Stuur in dat geval wel een protestbrief naar de leverancier. Doet u dat niet, dan zou de leverancier nl. weleens kunnen zeggen dat u de wijziging stilzwijgend aanvaardde en u er bijgevolg door gebonden bent.

Tip 2. Wilt u onder het contract met de leverancier uit, dan zou u zelfs kunnen inroepen dat die laatste door de wijziging van de betalingstermijn een wanprestatie begaat, waarbij u op die basis de ontbinding van de overeenkomst en/of een schadevergoeding van de leverancier kunt vragen. Doe dat echter niet zonder eerst advies in te winnen.

Kwam uw leverancier met u een betalingstermijn overeen voor alle bestellingen die u bij hem plaatst, dan kan hij die niet eenzijdig wijzigen, zelfs niet als u een factuur niet op tijd betaalt. In het contract met de leverancier kunnen er wel andere afspraken worden gemaakt.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878