AFTREKBARE KOSTEN - AFSCHRIJVINGEN - 04.03.2013

Wel afgeschreven, maar niet waardeloos

Nu uw boekhouder bezig is boekjaar 2012 af te sluiten, vraagt hij u mogelijk wat u met uw oude, afgeschreven investeringen gedaan heeft die u eigenlijk niet meer voor uw zaak gebruikt. Waarom is dat van belang?

Wat is het probleem?

De fiscus natuurlijk… Uw controleur merkt bv. op dat u volgens uw boekhouding de voorbije jaren tien computers gekocht heeft, terwijl er in uw zaak maar acht terug te vinden zijn…

Dat kan toch?Uiteraard is dat perfect mogelijk. Net zoals andere investeringen gaat ook een com­pu­ter immers niet oneindig mee en wordt hij na een tijdje vervangen. Het punt is natuurlijk dat ou­de com­puters niet zomaar ‘verdwijnen’… A­fhankelijk van wat u ermee doet, kan dat nog fis­ca­le gevolgen hebben. Even kijken...

Verkocht

Niet versleten. In dat geval is er uiteraard geen en­kel probleem. Heeft u uw oude computers im­mers verkocht, dan heeft u daar in principe een ver­koopfactuur van opgemaakt en die zit dan uiter­­aard gewoon in uw boekhouding.

Bewijs? Die factuur volstaat… Bij een verkoop is er dus helemaal geen probleem. U kunt aan­to­nen wat er met die computers gebeurd is, uw con­­troleur kan u belasten op de winst die u erop ge­­maakt heeft (zou hebben…), iedereen tevreden dus. In andere gevallen kan er echter wel een ­probleem zijn.

Minimumprijs? Neen, dat bestaat niet. U verkoopt uw oude computer dus in feite tegen de prijs die u zelf bepaalt én u rekent daar dan uiteraard ook 21% btw op aan. Het spreekt natuurlijk wel voor zich dat u niet mag verkopen tegen symbo­lische prijzen. In dat geval kan er immers twijfel ontstaan omtrent de echtheid van uw verkoop­factuur en dat is uiteraard ook niet de bedoeling.

Tip. Heeft u een verkoopfactuur, dan heeft u ook nooit een probleem met de destijds afgetrokken btw. Die moet in zo’n geval immers nooit herzien worden.

Kapot

U heeft ze nog. Waren die computers verouderd, ka­pot, versleten, ... m.a.w. niet meer verkoopbaar, dan is het ook geen probleem als u die nog er­gens heeft staan (bv. in uw magazijn). Uw con­troleur kan dat dan immers met zijn eigen ogen vast­stel­len. Wat echter als u ze niet meer heeft… ?

U heeft ze niet meer… Dan wordt het moeilijker, die computers zijn nl. weg, maar u heeft er geen be­wijs van… Ze staan toevallig toch niet op de kamer van uw kinderen… ? Gelukkig verslijt alles tegenwoordig nogal vrij snel… Gaat het om ‘normale slijtage’, dan zal uw con­troleur er m.a.w. ook geen probleem van ma­ken. Het is nl. niet abnormaal dat een computer van een jaar of vier zijn beste tijd wel gehad heeft.

Let op! Niet overdrijven natuurlijk. Heeft u tien com­puters gekocht, dan wordt het al heel wat minder aannemelijk dat er daarvan twee jaar later al zes ‘kapot’ zijn… Voor de kinderen zeker?

Niet voor alles. Kleinere investeringen zoals een computer, een gsm, een stoel, enz. hebben na een aantal jaren vaak nog weinig waarde. Daar doet m.a.w. niemand moeilijk over als u die gewoon weg­­doet zonder meer. Gaat het daarentegen over gro­tere investeringen zoals een machine of een au­to, dan kunt u uiteraard moeilijk beweren dat u ze “bij het huisvuil gezet heeft”. In zo’n geval zorgt u dus beter wel voor een factuur, een attest van de ver­­zekering i.g.v. schade, enz.

U zorgt het best voor een bewijs als u afgeschreven investeringen wegdoet. De fiscus kan er dan niet zomaar van uitgaan dat u ze toch verkocht heeft of gewoon verder privé gebruikt. Voor kleinere investeringen is er meestal echter geen probleem.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878