Geen verkoop, dus geen commissieloon… ?
Bij een verkoopopdracht maakt de makelaar allerlei kosten. Mag hij aan de opdrachtgever de terugbetaling vragen van de kosten die hij voorgeschoten heeft als zijn opdracht niet gelukt is?
Koken kost geld
Voorbereiding. Daar komt voor de makelaar - behalve publiciteit maken - heel wat bij kijken. Zo moet u bv. het dossier samenstellen.
Verplichte attesten. U kunt pas echt aan de slag met uw verkoopbemiddeling als u kunt beschikken over het bodemattest, het energieprestatiecertificaat, de elektriciteitskeuring en de stedenbouwkundige inlichtingen m.b.t. het pand.
Verplichte opzoekingen. Verbonden aan de uitvoering van de opdracht komt er ook nog bij: de uitgaven voor een opzoeking op het kadaster, de afgifte van kadastrale uittreksels en kadastrale plannen, de aanvraag van hypotheekattesten, eigendomstitels, …
Kostenplaatje. Tja, dat loopt dan vlug op. Het kan soms een uitgave van om en bij de € 300 of meer zijn. Wie zal dat betalen?
Geen verkoop, geen kosten
Plichtenleer. Volgens de deontologie mag de vastgoedmakelaar geen honoraria, terugbetalingen of vergoedingen vorderen die niet wettelijk of bij overeenkomst toegestaan zijn (art. 27 KB).
Dus. De bal ligt eerst en vooral in het kamp van de makelaar. Wat voorziet u m.a.w. als makelaar doorgaans in uw overeenkomst met de opdrachtgever m.b.t. het commissieloon en de kosten?
Juist ja. Doorgaans vermeldt u in uw verkoopopdracht dat indien het goed niet verkocht kan worden door de makelaar, er geen kosten worden aangerekend. Hét verkoopargument bij uitstek en de meeste makelaars gebruiken het dan ook…
Pech. Als u de regel ‘geen verkoop, geen kosten’ hanteert, dan kan uw opdrachtgever er moeilijk over doen als u deze kosten terugvordert. Gewoonlijk kunt u ze dan ook op uw buik schrijven…
Voorgeschoten kosten?
Contractueel. De makelaar kan dus geen enkele andere vergoeding vragen dan degene die afgesproken is in de overeenkomst. Wat als de makelaar zijn voorgeschoten kosten wil aanrekenen aan de opdrachtgever? Kan dat dan zomaar?
Consument. Hier is er voorzien dat het tarief het totale tarief is. Dat betekent dat hierin niet alleen de BTW is inbegrepen, maar ook alle overige taksen en kosten van alle diensten die door de consument verplicht bijbetaald moeten worden. Moeten de kosten die u voorschiet dan als inclusief beschouwd worden? Hier is er nogal wat onduidelijkheid over in de praktijk. Hoe lost u dat dan op? U gaat het best als volgt te werk.
Tip. De opdrachtgever vergoedt de makelaar voor de attesten tegen de werkelijke kostprijs ervan. De documenten in kwestie zijn dan eigendom van de opdrachtgever.
Voorafgaande kostenafspraak
Let op! Het is toch het beste om hierover vooraf een afspraak te maken in de makelaarsopdracht.
Tip. Omschrijf zelf voor welke posten u uitgaven zal doen en leg die vast (via een raming of een forfait).
Praktisch. Zodra uw opdracht ondertekend is, brengt u deze kosten in rekening van de opdrachtgever. Zodra u betaald bent, vraagt u pas dan ook effectief de attesten aan.
Modelclausule. “De opdrachtgever verklaart dat hij op de hoogte is gebracht van het feit dat deze uitgave die begroot wordt op € ... in rekening wordt gebracht. De makelaar kan niet aansprakelijk gesteld worden voor het ontbreken van deze bescheiden zolang hij geen betaling mocht ontvangen.”Zo bent u zelf ook ingedekt.