Listing niet vergeten, immers geen tolerantie meer!
Over welke listing gaat het precies?
Twee soorten listings! Inderdaad, er is kortweg immers de Belgische klantenlisting en daarnaast is er ook nog de zgn. intracommunautaire listing. Dit zijn twee totaal verschillende listings.
Wat zijn de verschillen? De Belgische klantenlisting moet nl. slechts één keer per jaar ingediend worden, terwijl de intracommunautaire in principe samen met de btw-aangifte ingediend moet worden. Daarnaast moet de Belgische klantenlisting ook ingediend worden als er niets te melden valt, een nihillisting dus. Een intracommunautaire listing daarentegen is nooit nihil, die moet immers in het voorkomende geval gewoon helemaal niet ingediend worden.
Wat nu telt, is de ‘Belgische’ listing!
Wat moet erop staan? Kortweg, al uw Belgische btw-plichtige klanten aan wie u in 2013 voor meer dan € 250, btw exclusief, gefactureerd heeft. Concreet zijn het dus alleen klanten met een Belgisch btw- nummer die u hierop mag vermelden.
Let op! De zgn. kleine ondernemingen zijn in feite ook btw-plichtigen. Ook deze moet u dus vermelden op uw jaarlijkse listing.
Wie moet u niet oplijsten? Dat zijn alle andere klanten aan wie u gefactureerd heeft maar die geen btw-nummer hebben, zoals o.m. particulieren, dokters, een patrimoniumvennootschap, enz.
Let op! Advocaten aan wie u in 2013 gefactureerd heeft, moet u nu ook nog niet vermelden. In 2013 waren ze immers nog vrijgesteld van btw. In de listing over 2014, die u volgend jaar moet indienen, zullen ze wel vermeld moeten worden.
Wie moet dat indienen? Kortweg iedereen die een Belgisch btw-nummer heeft, dus ook u als aannemer. Is er niets in te vullen, bv. omdat u enkel particulieren als klant heeft, dan is dus een zgn. nihillisting verplicht.
Hoe en wanneer indienen?
Hoe indienen? Verplicht elektronisch, net zoals de periodieke btw-aangiftes dus.
Ten laatste op 30 maart! De listing moet immers vóór 31 maart ingediend worden en zoals gewoonlijk is de Btw daar nogal strikt in. Dankzij de elektronische indiening heeft u dus de tijd tot zondag 30 maart, 24.00 uur om uw listing in te dienen.
Tip. Voor de indiening van een nihillisting volstond het dat u/uw boekhouder in de laatste btw-aangifte over 2013 het daartoe voorziene vakje in kader VIII aankruiste. Check of dat gebeurd is en zet dat anders vóór 31 maart recht.
Opgelet voor de boetes! Die zijn nl. niet van de poes sinds de verhoging ervan medio 2012. Een laattijdige indiening kost immers direct € 25 per te vermelden afnemer met een minimum van € 75 en een maximum van € 1.500. Een te laat ingediende nihillisting kost € 50 en het helemaal niet indienen van de listing kost zomaar eventjes € 3.000!
Let op! Dit zijn de boetetarieven voor wie maximaal drie maanden te laat is, dus tot 30 juni. Wie pas daarna zijn listing indient, riskeert m.a.w. gevoelig hogere boetes tot maximaal € 2.250. Te laat indienen blijft dus wel beter dan niet indienen.
Geen tolerantie meer! Vroeger kon de listing ook nog boetevrij ingediend worden in de maand april. Die tolerantie is echter weggevallen.