RECHT - ALGEMENE VOORWAARDEN - 20.08.2021

Alles dan maar gaan afbreken en herbeginnen!?

Een klant is niet tevreden over de werken die u bij hem deed en wil dat u van nul af aan herbegint. Kan hij u daartoe steeds verplichten als er inderdaad iets mis ging bij de uitvoering? Kunt u volstaan met het geven van een ‘korting’?

Hoever kan uw klant gaan?

Wat is er aan de hand? Een collega-aannemer had een oprit van een woning aangelegd. Volgens de klant lag die niet volledig effen. De klant weigerde de rekening van uw collega te betalen en vroeg om de oprit uit te breken en opnieuw aan te leggen. Uw collega die moest toegeven dat de oprit niet volledig volgens de regels van de kunst was aangelegd, vond dat schromelijk overdreven. Hij wilde de klant een korting geven wegens een minwaarde maar de oprit uitbreken en heraanleggen vond hij dan weer veel te verregaand...

In orde brengen. Als er iets mis is met de werken die u uitvoerde, dan kan de klant in principe vragen dat u dat oplost. Hij kan in beginsel dus vragen dat u het probleem met de werken ‘rechtzet’ en ervoor zorgt dat u de werken ditmaal wel volgens de regels van de kunst uitvoert.

Let op 1! Dat geldt zowel als er zichtbare gebreken zijn in de werken die u uitvoerde, als zo er sprake was van verborgen gebreken die pas een tijdje na de uitvoering van de werken aan het licht komen.

Let op 2! Weigert u om de herstelling te doen, dan zou de klant kunnen weigeren om uw rekening te betalen. Of hij zou naar de rechtbank kunnen stappen om u te verplichten om de werken alsnog volgens de regels van de kunst uit te voeren.

Het is overdreven. Toch geldt de voorgaande regel niet altijd. De vraag van uw klant om de werken vanaf nul terug te beginnen of elk gebrek op te lossen mag namelijk niet ‘overdreven’ zijn. Zo gaat het bv. niet op om bij lichtere oneffenheden in de oprit te vragen dat u die opbreekt en weer volledig aanlegt. Uw klant kan bv. al evenmin vragen dat u een vloer uitbreekt omdat die niet volledig waterpas ligt of eisen dat u een muur afbreekt omdat tussen bepaalde stenen de voeg te breed is. Als de werken die u uitvoerde ertoe leiden dat de klant wat u deed niet kan gebruiken (bv. u installeerde een douche verkeerd), dan zal u moeten ‘uitbreken’.

Dat is erover!? Meent u dat de vraag van de klant overdreven is, dan kunt u zeggen dat er sprake is van zogenaamd rechtsmisbruik en weigeren om de werken opnieuw te beginnen. Bij een discussie hierover is het uiteindelijk de rechtbank die het laatste woord heeft. Of de rechtbank u zal verplichten opnieuw te beginnen dan wel een ‘minwaarde’ zal weerhouden, zal afhangen van de aard van het gebrek en de eventuele kost van de herstelling.

Korting op factuur?

Minwaarde. Is de vraag van uw klant tot afbraak/volledige herstelling overdreven maar is er sprake van een gebrek, dan kan hij een vergoeding vragen voor de minwaarde die hij heeft aan zijn gebouw door het gebrek. Betaalde hij zijn factuur nog niet, dan zou hij ook een ‘korting’ kunnen eisen.

Hoeveel dan? Hoe hoog die vergoeding of korting zal zijn, hangt af van de aard van het gebrek. Komt u er onderling niet uit met de klant, dan heeft de rechtbank het laatste woord. Weet dat de rechtbank veelal de bevindingen van de expert die zij allicht zal aanstellen zal volgen bij de uiteindelijke beoordeling. Een vaste regel of vast percentage hierop kleven gaat dus niet.

Wat doet u het best? Probeer het met de klant op een akkoordje te gooien waarbij u die een korting geeft op uw factuur die hij nog moet betalen of waarbij u die een vergoeding betaalt voor het verborgen gebrek dat opdook.

Tip. Slaagt u daarin, zet dan die afspraak ook op papier. Geef daarbij ook aan wat het probleem precies was en dat u tot slot van alle rekening de regeling trof.

Bij kleinere problemen met werken die u uitvoerde kan de klant niet vragen dat u alles afbreekt en opnieuw begint. Hij kan dan wel een vergoeding of een korting op uw factuur vragen voor de blijvende minwaarde van de werken.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878