RECHT - ALGEMENE VOORWAARDEN - 31.08.2021

Uw kleine lettertjes enkel op de achterzijde: niet genoeg?

Uw algemene voorwaarden staan doorgaans op de achterzijde van uw facturen en bestelbons. Maar is dat in alle omstandigheden wel voldoende ten aanzien van consumenten? Wat vindt Cassatie daarvan in een arrest van 18 juni 2021?

Algemene voorwaarden

Even situeren. Als u werkt met algemene voorwaarden, dan is het belangrijk dat u die bij een discussie met de andere partij ook kunt inroepen. Daarom is het noodzakelijk dat de andere partij er kennis van kon nemen bij aanvang van de samenwerking en dat die uw voorwaarden ook aanvaardde.

Let op!  Meent een rechter dat uw contractspartij de voorwaarden niet aanvaardde, dan kunt u zich daar in de discussie niet op beroepen. U valt dan meestal terug op de ‘gewone’ wettelijke regels.

Hoe te werk gaan? De veiligste oplossing bestaat erin dat u uw contractspartij uw algemene voorwaarden voor akkoord laat ondertekenen op het moment dat u samen in zee gaat. Veelal staan die op de achterzijde van de bestelbon en staat er boven de handtekening die de klant op de voorzijde plaatst, dat die akkoord gaat met de algemene voorwaarden op de achterzijde.

Let op!  Het volstaat niet te vermelden dat de klant uw algemene voorwaarden aanvaardt die op uw website staan.

Tip.  Werkt u met een andere ondernemer, dan wordt die aanvaarding al sneller aanvaard dan als u werkt met een consument. Veelal volstaat het al dat die uw factuur waarop de voorwaarden staan, niet protesteerde of dat u eerder al zaken met hem deed (zodat men ervan uitgaat dat de andere partij uw voorwaarden al kende).

Wat zegt Cassatie nu?

Waarover ging die zaak? In het arrest was er sprake van een keukenbouwer die in zijn kleine lettertjes op de bestelbon ook opgenomen had dat de klant, een consument, bij annulatie van de bestelling een vergoeding verschuldigd was van 30% van de prijs. Toen de klant de bestelling effectief annuleerde, beriep de keukenbouwer zich daarop. Die kleine lettertjes stonden op de achterzijde van de bestelbon en de klant had op de voorzijde zijn handtekening gezet. Op die voorzijde werd ook verwezen naar de kleine lettertjes op de achterkant.

Enkel op achterkant soms niet voldoende! Omdat het zo’n verregaand beding was (30% vergoeding), was Cassatie van oordeel dat de clausule op de voorzijde had moeten staan om er redelijkerwijze voldoende kennis van te kunnen nemen. Aangezien dat niet het geval was, was de klant er volgens het Hof ook niet door gebonden.

Wat moet u hiervan onthouden?

Voorwaarden nooit meer op de achterzijde? Neen, uit dit arrest blijkt niet dat algemene voorwaarden die u op de achterzijde van de bestelbon zet, nooit meer kunnen ingeroepen worden tegenover een consument. In de meeste gevallen blijft dat wel degelijk mogelijk.

Iets ongebruikelijks wél op voorkant. Het is alleen belangrijk om als u een buitensporige en/of ongebruikelijke clausule opneemt in uw algemene voorwaarden, die op de voorzijde te zetten.

Let op!  Over wat buitensporig en/of ongebruikelijk is, heeft een rechter het laatste woord waardoor onzekerheid troef is.

Hoe op veilig spelen? Wilt u volledig op veilig spelen, dan zet u het best al uw algemene voorwaarden in een voldoende groot lettertype op de voorzijde of u voegt ze als apart document bij de bestelbon waarbij uw klant ook deze voorwaarden mee voor akkoord ondertekent.

Tip.  Het arrest heeft ook betrekking op uw relatie met consumenten en niet met andere ondernemers.

Volgens Cassatie volstaat het naar consumenten toe niet om ongebruikelijke of buitensporige algemene voorwaarden op de achterzijde van uw bestelbons te zetten. Die moeten op de voorzijde staan, zodat de klant er voldoende kennis van kan nemen.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878