VASTGOEDMAKELAAR - VARIA - 31.08.2021

Vastgoed verkopen via TikTok doet u zo

TikTok groeide in enkele jaren uit tot een razend populaire socialemedia-app. Het publiek is intussen al wat ouder geworden, waardoor dat kanaal vandaag ook voor vastgoedmakelaars interessant is en blijkbaar maken steeds meer vastgoedmakelaars daar gebruik van. Hoe zit dat en hoe kunt u eraan beginnen?

Ken het platform

Wat is het? TikTok ( https://www.tiktok.com ) is een socialemediaplatform voor het delen van korte videofilmpjes. Die zijn vaak voorzien van muziek, filters en andere effecten.

Evolutie. TikTok was initieel vooral populair bij kinderen en tieners. Vandaag vindt de app ook aanhang bij (jong)volwassenen en die vormen een belangrijke doelgroep voor vastgoedverkopers. Het aantal Belgische TikTok-gebruikers bedraagt vandaag zo’n drie miljoen. Zelfs al behoort bv. slechts één op de tien tot uw doelgroep, dan nog heeft u een potentieel bereik van enkele honderdduizenden millennials. In tegenstelling tot Facebook en Instagram, die vooral met betalende advertenties werken, doelt TikTok nog altijd op een ‘organische’ (en dus gratis) verspreiding van content via views, likes en shares.

Wat is van belang?

Naam van uw zaak. Aan de hand van korte filmpjes kunt u hierop zelf uw vastgoedaanbod in de kijker zetten.

Tip.  Wanneer u een TikTok-account aanmaakt, dan krijgt dat een automatisch toegewezen gebruikersnaam. Die kunt u via ‘Profiel’ (rechts onderaan), ‘Profiel bewerken’ wijzigen in de naam van uw vastgoedkantoor. Dat vergroot uw visibiliteit en komt professioneler over.

Zakelijk account. Stap ook meteen over naar een gratis zakelijk account (via ‘Profiel’, vervolgens menu rechts bovenaan, dan ‘Account beheren’). Er is zelfs een aparte categorie ‘Vastgoed’ voorzien. Met zo’n zakelijk account krijgt u uitgebreidere statistieken over o.a. de videoviews, kijktijd, volgers (geslacht, locatie, enz.), profielweergaven, meest populaire video’s, enz. Hoe meer views en volgers u heeft, hoe meer cijfers u te zien krijgt.

Ken de spelregels

15 seconden. TikTok-gebruikers zijn het gewend om korte video’s voorgeschoteld te krijgen. Beperk ook de uwe dus bij voorkeur tot een 15-tal seconden. Splits uw klassieke onlinehuizentours op in aparte clips die focussen op o.a. specifieke ruimtes, het gezellige terras en de rustige omgeving. Tracht met originaliteit de aandacht van uw doelpubliek te trekken. Zodra mensen u ook effectief gaan volgen, krijgen zij uw video’s vaker te zien.

Het mag speels zijn. Op TikTok wordt een zekere speelsheid verwacht. Muziek toevoegen kan via een uitgebreide audiodatabank. Ook stickers, teksten, filters en effecten doen uw video’s extra opvallen. Door het gebruik van de juiste hashtags geeft u ze ook labels waarmee ze gemakkelijker gevonden kunnen worden (vergelijkbaar met die van o.a. Instagram).

Challenges. Uitdagingen – zgn. challenges – vormen een essentieel onderdeel van TikTok. Hiermee moedigt u uw volgers aan om iets na te bootsen. Daag hen bv. uit om een schaalmodel van een woning te bouwen met legoblokjes of vraag hun hoe zij een saaie ruimte zouden inkleden. Wanneer zij hun filmpjes vervolgens uploaden en er dezelfde challenge hashtag bij zetten, genereert u een extra bereik.

Overweeg om uw woningaanbod op TikTok voor te stellen met korte en speelse video’s. Kies het best voor een (gratis) zakelijk account. Daarvoor is zelfs een ‘Vastgoed’-categorie voorzien. In tegenstelling tot Facebook en Instagram, die vooral met betalende advertenties werken, doelt TikTok nog altijd op een gratis verspreiding van content via views, likes en shares. Hoe leuker het filmpje is, hoe meer reclame u dus krijgt.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878