AANSPRAKELIJKHEID - TIENJARIGE AANSPRAKELIJKHEID - 20.08.2021

Toch niet voor alles tien jaar aansprakelijk?

Nogal wat bouwheren menen dat ze uw tienjarige aansprakelijkheid voor alles en nog wat kunnen inroepen. Is dat eigenlijk wel zo? Bent u bij het minste probleem verplicht om effectief tien jaar garantie te geven?

Tienjarige aansprakelijkheid voor alles?

Waarover gaat het? Een collega die een vloer legde bij een klant werd zeven jaar na de werken door de klant gecontacteerd omdat enkele tegels scheurden. De klant meende dat uw collega dat op zijn kosten moest oplossen ( “u bent toch tien jaar aansprakelijk voor de werken die u hier deed, mijnheer” ). Uw collega twijfelde of hij inderdaad garantie moest geven. Hoe zit dat dan precies?

Niet voor alles. De tienjarige aansprakelijkheid die op u als aannemer rust geldt lang niet voor alle gebreken die zich voordoen met de werken. Ze geldt alleen maar voor gebreken die van aard zijn om de stevigheid van het gebouw of van een belangrijk onderdeel ervan in het gedrang te brengen.

Eerder de uitzondering dan de regel. Voor de meeste gebreken die zich voordoen in de werken die u deed bent u dus geen tien jaar aansprakelijk. Uw tienjarige aansprakelijkheid is dus de uitzondering. De klant zal ze dus maar zelden kunnen inroepen. Zo zal u bv. allicht geen tien jaar garantie moeten geven als bepaalde tegels die u plaatste, scheuren. Iets anders wordt het als dit bv. te wijten zou zijn aan een probleem met de fundering van de woning (die u ook plaatste) waardoor de stabiliteit in het gedrang komt. Plaatste u bv. buitenschrijnwerk, dan is er geen tienjarige aansprakelijkheid als de verf her en der lost maar wel als de ramen en deuren die u plaatste binnen de tien jaar gaan rotten.

Verborgen gebreken. In gevallen waar uw klant zich niet kan beroepen op uw tienjarige aansprakelijkheid kan die misschien wel nog garantie vragen op basis van zogenaamde verborgen gebreken.

Tip. Hij moet die dan wel inroepen binnen een korte termijn nadat hij het gebrek vastgesteld heeft. Bij een discussie zal hij ook moeten aantonen dat het gebrek al ‘in de kiem’ aanwezig was bij de oplevering van de werken. Komt de klant pas meerdere jaren na de werken op de proppen met het gebrek dan zal hij dus veelal uw garantie op deze basis niet meer kunnen inroepen.

Kunt u ervan afwijken?

Andere afspraken maken? In de overeenkomst die u met uw klant sluit (of in uw algemene voorwaarden) kunt u trouwens niet afwijken van de regels rond de tienjarige aansprakelijkheid. U kunt uw garantie uit dien hoofde dus niet beperken, zelfs als de klant het daarmee eens zou zijn.

Let op! Wat wel geldig is zijn afspraken waarbij u uw tienjarige aansprakelijkheid ‘uitbreidt’ en bv. met uw klant overeenkomt dat u ook tien jaar aansprakelijk bent voor lichtere gebreken die zich met betrekking tot de werken voordoen.

“Pff, ik ben toch verzekerd”. U zou er ook aan kunnen denken om toch maar tien jaar garantie te geven vanuit de idee dat u toch verzekerd bent voor zulke problemen.

Let op! Die werkwijze is lang niet zonder gevaar. De verzekering zal namelijk bekijken of u al dan niet terecht uw verantwoordelijkheid opnam en garantie gaf. Gaf u garantie terwijl dat niet moest, dan is de kans groot dat uw verzekeraar uiteindelijk geen tussenkomst zal willen verlenen. Wat u natuurlijk wel altijd kunt doen, is bij een goede klant om commerciële redenen een herstelling op uw kosten te doen waartoe u eigenlijk niet verplicht bent.

Ook al kunt u contractueel uw tienjarige aansprakelijkheid niet beperken, de gevallen waarin u tien jaar aansprakelijk bent zijn beperkt tot gebreken in werken die de stevigheid van het gebouw of onderdeel daarvan in het gedrang brengen. U hoeft dus niet zomaar ‘blindelings’ garantie te geven als uw klant binnen de tien jaar bij u komt aankloppen.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878